„Ik hoor in de kerk altijd over zonden en dat je moet beseffen dat je een zondaar bent. Maar is het niet veel belangrijker dat er over Jezus gepreekt wordt?”

„Natuurlijk moet het in elke preek over de Heere Jezus gaan! Ik vind het mooi dat je daar de vinger bij legt. Een preek zonder Hem is ten diepste inhoudsloos. Maar toch kan het dan ook over zonde gaan. Sterker nog: juist in een preek die vol is van de Heere Jezus móét het over zonde en schuld gaan. Hoe zou je anders de Heere Jezus nodig krijgen als Verlosser en Zaligmaker? In de preek horen het spreken over Jezus én de ernst van de zonde onlosmakelijk bij elkaar.”

„Hoe goed moet ik mijn zonden kennen voordat ik in Jezus mag geloven?”
„Als je dit bedoelt als een soort voorwaarde is mijn eerste reactie: de Heere stelt geen voorwaarden om in Hem te geloven. Als dat wel zo was, zou het geloof in Jezus van jou afhangen. Maar het geloof is echter 100 procent Gods werk.

Tegelijk gaat geloven in Jezus natuurlijk wel samen met het kennen van de zonde. De Heere Jezus is gekruisigd vanwege jouw zonde en schuld. Hoe meer je dat ziet, hoe meer je ontdekt hoe erg jouw zonde is. Hoe diep dat zondebesef moet gaan? Dat is bij iedereen verschillend. Het is in ieder geval zoveel, dat je niet meer zonder Jezus kunt.”

„Ik heb het verlangen om de Heere te dienen en voel me tot de Heere Jezus aangetrokken. Maar écht diep verdriet over mijn zonden ervaar ik niet zo sterk.”
„Mooi dat je merkt dat God aan je trekt en dat je verlangt om Hem te volgen. Maar er zit in jouw vraag wel een serieus probleem. Wie verlangt om God te dienen en graag bij de Heere Jezus wil zijn, loopt toch tegen zichzelf aan? Ons hart is op z’n zachts gezegd er niet op gericht om God te dienen. Integendeel! Het zit vol verlangen naar de zonde en de wereld. De oorzaak daarvan ligt helemaal bij jezelf. Juist als je iets van Gods trekkende liefde hebt gezien, geeft dat verdriet. Toch?

Je beseft dan dat je tegen de God van je doop hebt gezondigd, Die beloofde voor jou een God en Vader te zullen zijn. De hemelse Vader vond jouw zonden zó erg dat Hij ze strafte aan Zijn eigen Kind. Terwijl jij je daar nog lang niet druk over maakte. Kijk maar goed en vaak naar het kruis van de Heere Jezus, tot Wie jij je zo voelt aangetrokken. Ik weet zeker dat je naast blijdschap dan ook je verdriet niet kunt onderdrukken.”

„Er is een zonde in mijn leven waarmee ik wil breken, maar het lukt me niet. Ik word er zo moedeloos van.”
„Wat is dit moeilijk voor je. Ik kan mij je moedeloosheid wel voorstellen. Tegelijk denk ik bij zo’n vraag: God is dus wel met je bezig! Je hebt namelijk ontdekt dat er iets is wat tussen jou en God in staat. Jij wilt dit niet meer. Het mooie is dat God het blijkbaar ook niet wil. Je mag er echt op vertrouwen dat Hij je daarom ook verder wil helpen. Ik vind Filippenzen 1:6 een bemoedigende tekst: „Hij Die in u een goed werk begonnen is, zal dat voltooien.”

Als je moedeloos bent, bedenk dan dat de Heere Jezus kwam om te bevrijden uit de slavernij van de zonde. Hij overwon ook jouw zonde aan het kruis. Geloof en vertrouw erop dat Hij je kan en wil laten breken met de zonde. Vertel en belijd je zonde aan Hem. Hij kent jouw strijd. Hij weet dat je er zelf niet meer tegen op kunt. Juist daarvoor wilde Hij lijden en sterven. Bid Hem om de kracht om met de zonde te breken. In de kracht van de Heilige Geest kan het!

Het kan ook goed zijn om iets van je moeite te delen met een goede en gelovige vriend of vriendin. Daarmee doorbreek je de eenzaamheid. Ook kan die ander dan voor jou bidden en meestrijden.
Tot slot: de Heere Jezus belooft Zelf voor ons te bidden bij Zijn Vader. Daar mag je helemáál grote verwachting van hebben."


Abc van het geloof

”Zonde” is een van de Bijbelse kernwoorden die worden uitgewerkt op abcvanhetgeloof.nl. Deze website heeft als doel in begrijpelijke en eigentijdse taal de diepe inhoud van het christelijke geloof en het gereformeerde belijden aan jongeren door te geven.

Over zonde staat er op de website onder meer te lezen: „Zonde, of het Engelse ”sin”, is een woord dat populair is bij reclamemakers. Zonde is spannend, sensueel, ondeugend. Daarom gebruikte Magnum in een campagne eens de zeven hoofdzonden om hun ijs te verkopen. Zonde verwijst dan naar iets wat eigenlijk niet mag, maar zo lekker is. Als de Bijbel spreekt over zonde, dan wordt er iets heel anders bedoeld. Zonde is verschrikkelijk en vernietigend.”