Foto v.l.n.r. boven: Joanne, Anne en Celine. Onder: Guido, Heidi en Rogier. Bekijk ook de video (zie boven) met S.D. Post over het thema "Roeping".


Het is geen gemakkelijk thema, vinden de catechisanten. „Soms roept God je om iets te doen waar je zelf geen zin in hebt, zoals bij Jona”, zegt Guido (15). „Of je hebt het idee dat je niet geschikt bent, zoals Mozes. Het is dan moeilijk om gehoor te geven aan de roeping.”

Het is soms ook lastig om precies te begrijpen wat God van je vraagt, vindt Rogier (15). „Ik denk wel dat het makkelijker wordt als je bidt of Hij je wil laten merken wat Hij bedoelt.”

Joanne (17) denkt dat de moeilijkheid er vooral in zit dat wij er vaak niet voor openstaan en daardoor Gods stem niet horen. „Op die manier gaan we juist bij God vandaan.”

Anne (14): „God trekt mensen naar Zich toe, zondige mensen die zonder God niks kunnen doen. Alleen door genade kunnen wij zalig worden. Juist die eenvoud vind ik lastig. Ik heb toch vaak het idee dat het vanuit mijzelf moet komen, dat ik het zelf moet doen.”

„Vanuit mezelf negeer ik Gods stem en luister ik niet naar Hem”, is de ervaring van Heidi (17). „Maar juist daarom vind ik het elke keer weer zo wonderlijk dat God ook mij wil inzetten voor het werk in Zijn koninkrijk.”

Het is tegelijk dus ook een mooi thema.
Zeker, vindt Anne. „Wat ik zo bijzonder vind, is dat de roeping tot iedereen komt: klein en groot, rijk of arm... God trekt mensen tot Zich, omdat Hij weet dat er niks van terechtkomt als wij het zelf moeten doen.” Het mooie is ook dat God ons bij de doop al roept, vindt Joanne. „Dan kunnen wij zelf nog niet eens nadenken. Maar toch komt Hij dan al tot ons.”

Celine (17): „Als God in je leven komt, ben je zo intens gelukkig. Als je Zijn stem hoort, kun je alleen maar zeggen: Ja Heere, hier ben ik.”

God roept je op om je te bekeren en te geloven in Jezus Christus. Op welke momenten in je leven heb jij die roepstem gehoord?
Guido: „Soms zegt de dominee iets in de preek wat voor jou geldt, en dan voel je dat het voor jou is. Ook als iemand sterft kun je Gods roeping ervaren: de boodschap dat het leven eindig is en dat je dan bekeerd moet zijn.”

Dat Gods stem duidelijk klinkt bij een sterfgeval, heeft Celine twee jaar geleden ervaren, toen haar opa stierf. „Ik heb toen gezien dat God echt bij je kan zijn en heel mooie dingen kan doen, ook al lig je op je sterfbed. God brak op dat moment in al Zijn glorie door. Het was die dag somber weer, maar op dat moment begon de zon zelfs te stralen.”

Ook Joanne denkt direct terug aan het overlijden van haar opa. „Ik heb Gods stem heel bewust gehoord toen de dominee bij het graf Openbaring 22:17 voorlas: „En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.”

God roept niet alleen tot bekering en geloof, maar Hij roept je ook op om je talenten in te zetten voor Zijn Koninkrijk. Op welke manier doe je dat?

Celine is vrijwilliger bij een neutrale instelling voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte mensen. “Daar word ik geroepen om duidelijk mijn geloof uit te dragen, naar medewerkers toe, maar ook richting cliënten.”

Rogier: “Ik heb het wel eens met mensen over het geloof. Ik hoop later ook werk te vinden waarin ik mensen kan helpen, misschien wel als zendeling. Dat lijkt me echt mooi.” Joanne hoopt in het onderwijs iets te kunnen betekenen. “En binnen de kerk zet ik me in bij de kinderoppas.”

“We hoeven niet allemaal predikant of zendeling te worden”, vindt Guido. “Soms zit het in de kleine dingen. Bijvoorbeeld wat vaker omgaan met die jongen uit de kerk waarvan je weet dat hij het heel moeilijk heeft, of gewoon wat vaker naar je opa of oma gaan omdat je weet dat die zich heel eenzaam voelt.”

“God heeft ieder mens zijn eigen gaven gegeven”, aldus Heidi. “In elk beroep kun je Gods licht uitstralen: als kapper die met klanten over Godpraat of als boer die zijn dieren goed verzorgt. God gaat met ieder Zijn weg. Die gedachte geeft mij rust. Bij het kiezen voor een opleiding heb ik gebeden of God mij de weg wilde wijzen naar de plek waar Hij mij wil hebben. Dan is het goed.”
 

Geef jij zelf gehoor aan Gods roepstem?
Rogier: „Vroeger hoorde ik Gods stem wel, maar luisterde ik er niet naar. Twee jaar geleden heb ik op een kamp Zijn roeping sterk ervaren en ben ik ook in Hem gaan geloven.”

„Ik weet eigenlijk niet zeker of ik wel echt een volgeling van Jezus ben”, zegt Anne eerlijk. „Vooral omdat ik toch steeds weer de verkeerde kant op ga. Soms heb je van die momenten dat je Jezus heel dichtbij ervaart, en het volgende moment gaat het weer helemaal mis. Ik bid vaak of God mij wil helpen om Hem te volgen. Ik weet zeker dat Hij dat ook doet, zelfs al merk ik er soms weinig van.”

Celine heeft ervaren dat je altijd bij de Heere terechtkunt. „Als je het moeilijk hebt, maar ook als je blij bent of als je boos ben. Hij wil je helpen bij alles wat je doet.”

Voor Joanne is gehoor geven aan Gods roepstem „dicht bij God leven. Dat betekent dagelijks dingen bij Hem brengen en de Bijbel lezen om te weten wat Zijn wegen zijn en wat goed voor je is.” Guido: „Soms komt er iets op mijn pad wat ik heel graag wil, terwijl ik weet dat het niet helemaal zuiver is. Als je dan toch doet wat God wil, en dus naar Zijn stem hebt geluisterd, geeft dat uiteindelijk veel meer vreugde.”

Er zullen straks jongeren voor een dichte hemelpoort staan omdat ze nooit geluisterd hebben naar de roepstem van God…
„Heftig”, vindt Joanne. „Het is verdrietig hoe eigenwijs wij mensen kunnen zijn.” Guido: „En dat de grote God, Die machtiger is dan alle koningen op aarde, zo vaak moet roepen. Er zijn zo veel jongeren –en ook ouderen– die zeggen: „Ik wil nu nog genieten.” Als koning Willem-Alexander had geroepen, waren ze zo snel mogelijk gekomen.”

Anne: „De gedachte dat er zo veel mensen zijn die niet geloven en dan later naar de hel gaan, maakt mij altijd een beetje bang.” Heidi  herkent dat. „Het is ook een aansporing voor mij om anderen er steeds aan te herinneren dat we God gaan ontmoeten. Ben je bereid? De tijd dringt!”


Abc van het geloof

Roeping” is een van de Bijbelse kernwoorden die worden uitgewerkt op de website abcvanhetgeloof.nl. Deze website heeft als doel in begrijpelijke en eigentijdse taal de diepe inhoud van het christelijk geloof en het gereformeerde belijden aan jongeren door te geven.


 

Wil jij regelmatig het beste van jongerensite Puntuit op je smartphone ontvangen? Vanaf nu kan dat door je aan te melden bij de redactie via WhatsApp. Puntuit voegt je dan toe aan een lijst, waarna je af en toe een artikel –eentje die je gelezen moet hebben– krijgt toegestuurd.