Wat doe je met al je vragen? Waarschijnlijk als eerste googelen. Misschien vraag je mensen uit je omgeving om raad en luister je extra goed naar de preek op zondag. Op zich zijn dat allemaal hele goede dingen!

Jesaja profeteert de komst van de Heere Jezus en hij noemt Hem: RAAD. Hij weet raad! Raad met alle situaties die je in je leven mee kunt maken. Zijn wonderlijke raad laat Hij allereerst zien in Zijn verlossingsplan! Wie had het ooit kunnen bedenken? God wordt mens en toont zijn sterkte in zwakheid. God draait alles om, de regels in Zijn Koninkrijk zijn tegengesteld aan de regels van de mensen. De nederige verhoogt Hij, hoogmoedige mensen keren met lege handen terug, Hij zet de eenzamen in een huisgezin en wie zijn leven wil behouden moet zijn leven verliezen voor Hem. Hij geeft verloren zondaren het eeuwige leven uit enkel genade! God is groot en wij begrijpen Hem niet.

In de Bijbel zien we verschillende keren hoe belangrijk wijze raadgevers zijn. En vooral hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar wijze raadgevers. Koning Rehabeam vroeg zijn raadgevers hoeveel belasting en dienstwerk hij het beste kon eisen van zijn onderdanen. De oudsten gaven hem advies, maar de Bijbel laat ons weten 'hij verwierp de raad van de oudsten'. Dit had grote gevolgen. Wijs en verstandig handelen vraagt een luisterende houding voor de Heere. De Heere Jezus is dé Raadgever, leg Zijn woorden nooit achteloos naast je neer!

Raad van de Heere krijgen is niet zozeer een boodschap of een antwoord op een bepaalde vraag. Zijn raad is een persoon: JEZUS CHRISTUS! In Hem is al het inzicht te krijgen wat je nodig hebt! Verwacht geen briefje uit de hemel maar zoek elke dag écht contact met de Raadgever! Hij geeft inzicht op de momenten dat je inzicht nodig hebt, daar mag je op vertrouwen.


Doen:

-Zoek de volgende Bijbelteksten op: Kolossensen 2:3; Spreuken 8:6-14 en Jakobus 1:5-7.

-Schrijf of type de verzen uit en hang ze op in je omgeving.

-Bekijk ze regelmatig en probeer de verbinding te leggen tussen de Heere Jezus als dé Raadgever en deze Bijbelteksten.


Bezinning:

-Lees de titel van de tekst nog eens: 'Wil jij raad of een Raadgever?'. Wat is het verschil tussen beiden? Waar is het jou om te doen?

-Wat kan jou helpen om dagelijks écht contact te zoeken met de Heere Jezus?

-Hoe kan de Heere Jezus allemaal raad en inzicht geven? Heb jij dat al eens ervaren?

 

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam: RAAD