Daarover hebben wij, 4 vwo van het Wartburg College locatie Revius, twee dagen lang nagedacht tijdens het project “Blessed Innovations?!” We begonnen met een lezing door Ir. R. van Maldegem. Hij ried ons aan om te letten op “de drie M’s”: middelen, mensen en motieven. Nieuwe techniek moet altijd beoordeeld worden met het oog op deze drie aspecten.

Hoe gebruiken we de middelen? Wat doet het met mensen? En met welke motieven handelen we? Aan de hand van verschillende deelprojecten hebben we vervolgens in groepjes over allerlei thema’s nagedacht. De leerlingen die scheikunde in hun pakket hebben, deden een project over Nanotechnologie. Daarvoor deden ze tijdens de eerste dag proefjes in het practicumlokaal. Er werd een magnetische vloeistof gemaakt, zonnebrand crème onderzocht en gekeken hoe goed stoffen waterafstotend zijn. De leerlingen zonder scheikunde hielden zich bezig met onderwerpen zoals: de gevaren van social media, internetverslaving en internetfilters.

De meeste groepjes hebben contact gehad met een deskundige op het gebied van hun onderwerp. Een groepje heeft voor hun project contact opgenomen met de AIVD. Zij moesten onderzoeken hoe het precies zit met afluisterpraktijken. Is onze privacy eigenlijk wel gewaarborgd?

Een andere groep heeft onderzocht of zoeken op internet wel zo onschuldig, objectief en neutraal s als het lijkt. Daarvoor hebben zij contact opgenomen met een Nederlands gezin in China. Kunnen ze daar ook alles opzoeken wat ze willen of wordt dat door de regering tegengegaan? Zij kregen als antwoord dat mensen in China helemaal niet op Google kunnen zoeken. Dit komt doordat Google niet mee wil werken aan censuur door de Chinese overheid.

Andere leerlingen deden een experiment met wifi-straling. Hun opdracht was om te kijken wat de gevolgen van wifi-straling zijn. Een groepje brugklassers werd over twee lokalen verdeeld, in het ene lokaal werd heel veel wifi-straling geproduceerd door een hele serie laptops grote bestanden te laten downloaden van het internet. In het andere lokaal was geen extra wifi-straling. De leerlingen kregen een halve minuut om zoveel mogelijk woorden van een lijst op het bord te onthouden. Vervolgens moesten ze alle woorden die ze zich nog kunnen herinneren, opschrijven. Daarna wisselden de twee groepjes van lokaal en werd het experiment herhaald. Gemiddeld werden de woorden beter onthouden in het lokaal zonder wifi-straling. Omdat het experiment kleinschalig was, is het niet heel betrouwbaar. Maar ook uit andere onderzoeken is gebleken dat wifi-straling je concentratie vermindert. Dat is wel iets dat ons aan het denken zet.

Twee meiden onderzochten hoe je door middel van techniek een gebouw milieuvriendelijker kunt maken. De eindopdracht was om ideeën voor een milieuvriendelijke school op een poster te presenteren. Uit dit onderzoek kwam dat door middel van techniek een schoolgebouw veel milieuvriendelijker kan worden. Bijvoorbeeld door middel van zonnepanelen, ledverlichting en energiezuinig glas.

Vier leerlingen met het vak informatica in hun pakket maakten een website over het project. Twee meiden schreven stukjes, namen interviews af en maakten foto’s en filmpjes voor de website, terwijl twee jongens de website in elkaar zetten. Binnenkort gaat de website online en kun je dus meer lezen en zien over ons project Blessed Innovations.

Aan het eind van de tweede project-dag hebben we een tentoonstelling opgezet waar alle groepen de resultaten van hun onderzoek door middel van een poster mochten presenteren. We konden ook een prijs winnen met het project. Er waren twee eerste en twee tweede prijzen. Het groepje over afluisterpraktijken kreeg de eerste prijs van de leerlingen: Bram Weerheim, Kelsey Groenendijk en Sanne Smaal. De leraren gaven de eerste prijs aan Ellen van Krimpen, Louise van den Berg en Marianne Boer, met hun project over wifistraling. De tweede prijs werd door de leerlingen toegekend aan Adeline Otterspeer, Babette Reijm en Jedidja de Jong. Zij deden een Nano-project over waterafstotende stoffen. De leraren gaven de tweede prijs aan Lianne Vreeken, Eva Klapwijk, Erik Blom en Ruben Both die de projectwebsite bouwden.

Door de verschillende projecten tijdens deze twee dagen zijn we veel meer na gaan denken over de schaduwzijden van techniek. Je leert dat je minder klakkeloos moet consumeren wat je voorgeschoteld krijgt. Alle techniek moet worden beoordeeld met duidelijke Bijbelse normen, hoewel dat vaak niet zo eenvoudig is. In de praktijk konden we inderdaad wel eens terugvallen op de drie M’s uit de lezing: Wat doet techniek met mensen en middelen? En met welke motieven gebruiken we de techniek?