Wordt het een luxe aansteker, blue­toothoordopjes of toch een waterdicht telefoonhoesje? Zes jonge ondernemers struinden begin dit schooljaar internet af. Op zoek naar een geschikt product om te verkopen met hun junior company. De havoleerlingen volgen op het Driestar College in Gouda lessen ondernemerschap op het International Business College (IBC). Het havoprogramma is in vier dagen gestopt, zodat de scholieren de vijfde dag kunnen leren ondernemen. De scholieren schrijven een ondernemingsplan, doen marktonderzoek en brengen hun product aan de man.

Meisjesachtig

Uit marktonderzoek bleek dat potentiële klanten de sok veel leuker vonden dan de aansteker, oordopjes of het telefoonhoesje. Het is dan ook niet zomaar een sok, vinden de ondernemers. Annelijn: „Ze worden gemaakt in Nederland, zijn naadloos en van een veel betere kwaliteit dan Happy Socks.” Van welke wonderlijke materialen is hun sok dan gemaakt? „Katoen, polyamide en elastaan”, schudt ze zo uit haar mouw.

Op haar website verkoopt de onderneming vijf soorten sokken. Een dambordsok, een geel-blauwe stippensok, een roze sok met gele banaantjes, een blauwgroene sok met ananassen en een geel-zwarte biersok. Die laatste sok kwam er vanwege de inbreng van de vier mannelijke ondernemers. „De jongens vonden dat wij te meisjesachtig over het ontwerp dachten”, lacht directrice Annelijn. „Ze hadden gelijk, want deze sok verkoopt verreweg het beste.”

Confetti

Sinds de sokken zaterdag op de markt kwamen, hebben de ondernemers enkele tientallen paren verkocht. Afgezien van de 200 die ze eind vorig jaar in een kerstpakket stopten. Voor de toekomst hebben de scholieren grote plannen. In september bestaan Driestar educatief en het Driestar College 75 jaar en de ondernemers willen daarop inhaken door een jubileumsok op de markt te brengen.

Het wordt een overwegend donkerblauwe sok die de ondernemers voor deze gelegenheid ontwierpen. De hiel en de teen zijn groen. De sok is door de dames versierd met een logo dat speciaal voor de jarige school is ontworpen. Ook confetti ontbreekt niet. In september mogen ze de sokken tijdens de jubileumviering vanachter een kraam proberen te slijten.

Zo’n Driestarsok is een risico voor de onderneming, beseft Annelijn. Er komen naar schatting 4000 mensen, maar die zullen niet allemaal een paar sokken à 7,50 euro betalen, vermoedt de directrice. „De jubileumsok zal 50 cent duurder zijn dan de sokken die we via website verkopen, omdat er voor ons een groter risico aanzit. We willen niet met honderden sokken blijven zitten.”

Om het risico op een restpartij te verkleinen, polsen de ondernemers hun docenten naar de interesse voor het product. „Er zijn 400 docenten. Als die allemaal interesse hebben, kopen we er zo’n 600 in”, denkt Annelijn.

De jonge sokkenverkopers hebben de smaak van het ondernemen goed te pakken. Directiesecretaresse Marthe en directeur Annelijn praten samen al weleens over de toekomst. Dit schooljaar mikken ze op een ondermingswinst van 1000 euro. Daarvoor zullen ze zo’n 250 paar sokken moeten verkopen. „Maar over een jaar zijn we misschien wel veel bekender en bereiken we meer mensen via sociale media. Als klanten onze sokken gezellig vinden, blijft het wel lopen.”


„Onze sokken worden in Nederland gemaakt, zijn naadloos en van een goede kwaliteit”


1. Hoofd inkoop

Arjan Stoel (15) uit Waddinxveen: „We hebben onze neus nog niet gestoten tijdens dit ondernemingsavontuur. Alles loopt tot nu toe goed.”

2. Hoofd personeelszaken en inkoop

Joost Brouwer (15) uit Woerden: „Het is best hip om sokken te verkopen, want iedereen gebruikt ze en het is leuk om eens op die manier je persoonlijkheid te uiten.”

3. Hoofd financiën

Jeroen Heij (15) uit Reeuwijk: „De biersokken vind ik de beste. Ze zijn van deze tijd, de kleuren passen goed bij elkaar en ze hebben een leuk karakter.”

4. Hoofd verkoop

Guust van Kreuningen (16) uit Wilnis: „Het is leuk om mensen iets te verkopen en zelfstandig bezig te zijn. Je hebt veel vrijheid.”

5. Directiesecretaresse

Marthe Smaling (15) uit Linschoten: „Door onze eigen onderneming leren we veel over het bedrijfsleven in de praktijk.”

6. Directeur

Annelijn de Mooij (15) uit Warmond: „Ik moet alles een beetje aansturen.”