Scholieren die de zogeheten ‘begaafdheidsscreening’ passeren, mogen werken aan projecten die ze zelf interessant vinden. Docent J.S. Brouwer: “Leerlingen kunnen iets doen waar ze extra gemotiveerd voor zijn, iets waarvoor ze graag naar school komen en zelfs langer willen blijven. En de docent heeft een gevarieerde, sterk gemotiveerde groep leerlingen voor een activiteit waarvan hij of zij zelf ook energie krijgt. Excelleren maakt dus zowel leerlingen als docenten blij. Dubbele winst.”

De leerlingen Celine en Tara hebben genoten van het excelleren. Bij de workshop portrettekenen leerden ze met een doezelaar te werken. Daarmee maak je de kleuren minder scherp en kun je de kleuren in elkaar laten overlopen. ‘Thuis gebruik ik nu ook een doezelaar,’ vertelt Tara.

Ook leerden de twee de verhoudingen van het gezicht goed te tekenen. De workshop fotografie vonden ze het leukst. Ze deden ervaring op met verschillende stijlen, waaronder zwart-wit. Celine en Tara namen ook deel aan een excursie naar Normandië met speciale aandacht voor 75 jaar bevrijding. Achteraf maakten ze er een werkstuk van. ‘We hebben ervan geleerd, maar het was ook erg gezellig,’ zegt Celine.