Docent D. Duijster van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem is enthousiast over de Nacht van de Schone Kunsten waaraan donderdagavond de klassen 3, 4 en 5 van havo en vwo meewerkten.

Nu valt het met die ‘Nacht’ reuze mee, want het programma begint ‘gewoon’ om half acht. Maar de aankondiging verraadt wel het kunstzinnig karakter van de avond. Klokslag half acht dimmen de lichten in de aula. Stemmige pianomuziek weerklinkt. Een schijnwerper op het podium is gericht op een meisje dat in haar dagboek schrijft. Een stem op de achtergrond leest het eerste fragment uit het dagboek van Anne. „Ik zal, hoop ik, aan jou alles kunnen toevertrouwen, zoals ik het nog aan niemand gekund heb. Ik hoop dat je een grote steun voor me zult zijn.”

Een half uur lang vertelt een 81-jarige kampoverlever zijn verhaal. Uit het hoofd. Indrukwekkend, ongebroken. Met een pakkende oproep tot slot. „Jongelui, kijk uit je doppen. Zorg dat zoiets niet weer gebeurt: het antisemitisme neemt toe.”

De leerlingen zoeken hun lokalen op voor hun presentaties. Geerten Leijendekker uit vwo-4 laat met zijn groep een filmpje zien over D-Day. „Het is een oud fragment van de BBC. Vervolgens laten we de reactie van Anne Frank daarop zien. Mijn zus heeft Anne nagespeeld. Ik vond het project leuk om te doen. Het dagboek zelf heb ik niet gelezen. Alleen de fragmenten die we nodig hadden. Misschien ga ik het hele boek nog wel lezen. Het schijnt heel mooi te zijn.”

In een ander lokaal zetten Bertine van Ooijen en Marie Fleur Verzijl de bezoekers aan het werk. Ze lezen een stukje uit het dagboek voor en vragen de aanwezigen daarover een tekening te maken. „Moeilijk hoor”, zegt een moeder. „Ik heb eigenlijk niet zo goed geluisterd.” Bertine en Marie Fleur laten hun creaties zien en leggen uit waarom ze hiervoor hebben gekozen.

In de hal heeft een groep kasten gemaakt van fragmenten uit het dagboek: de hobby’s van Anne, de bewoners, Sinterklaas in het Achterhuis, wat er gedaan werd bij ziekte, de Jodenvervolging. Het duizelt een bezoeker: „Het is pas half tien en we zitten al halverwege de oorlog.”

Docent Duijster kijkt tevreden toe. „De leerlingen hebben hier tijdens de lessen Nederlands, Engels, CKV en de creatieve vakken hard aan gewerkt. En sommigen ook thuis nog. De resultaten zijn er dan ook naar.”