Samen hebben ze zo’n 220 uur gestoken in hun onderzoek naar de manier waarop het brein tijd verwerkt. Het onderwerp leek hun gewoon leuk, zeggen ze. Dus onderzochten ze vragen als: Hoe goed kunnen mensen aanvoelen hoeveel tijd er is verstreken? En: Kan de ene mens dat beter dan de andere?

Lisa en Lotte deden daarvoor onder meer een onderzoekje onder hun klasgenoten. Lotte: „We wilden bijvoorbeeld weten hoe de proefpersonen het verstrijken van dertig seconden inschatten. Degenen die het beste tijdsbesef hadden, bleken vaak een instrument te bespelen of een ritmische sport als schaatsen of dansen te beoefenen. Ritmische training is dus van invloed op de tijdsperceptie.”

Wat ze nog meer ontdekt hebben? Lisa: „Dat vrouwen de tijd nauwkeuriger kunnen inschatten dan mannen.”

De meiden hebben het erg leuk gevonden om aan het profielwerkstuk te werken. Lotte: „Ik ben geïnteresseerd in de herse-nen en heb daar nieuwe dingen over geleerd. Bijvoorbeeld dat de hersen­delen hypothalamus en amygdala met tijdsperceptie te maken hebben.” Lisa: „Ik vond het leuk om zelf een onderzoek op te zetten.”

Waarom ze een prijs gewonnen hebben, terwijl er wel 414 inzenders van profielwerkstukken waren? Lisa: „Ik zou het niet weten.” Lotte: „Dat hebben we niet gehoord van de jury.” Lisa: „Op school vonden ze dat we goed verbanden hadden gelegd tussen onze informatie. Dat het een goed geheel was geworden.”


Naar de inheemse stammen in Canada

Even naar Canada vliegen om daar voor een profielwerkstuk onderzoek te doen onder de inheemse bewoners. Joëlle van der Weele, Marit Versteeg en Jacoline Tanis kregen die kans.

De drie vwo 6-scholieren van de CSG Prins Maurits in Middelharnis kregen augustus vorig jaar hun vliegtickets in handen. Joëlle: „Als een soort bedankje van onze school omdat we in ons vijfde jaar tien weken lang een masterclassprogramma hadden aangeboden aan hoogbegaafde kinderen uit groep 8.”

Dat de meiden naar Canada mochten vliegen, betekende niet dat ze daar vakantie konden gaan houden. „Het was de bedoeling dat we de reis zouden koppelen aan ons profielwerkstuk.”

Vooroordelen
Volgens het reisprogramma zouden de meiden en hun begeleiders een school bezoeken van de Squamish en Lil’wat, inheemse volken in Canada. De scholieren besluiten daarom hun onderzoek te richten op de emancipatie van deze zogenoemde First Nations in de Canadese samenleving. Marit: „Canadezen hebben veel voor­oordelen over de First Nations, en andersom. Canadezen vinden hen profiteurs die van belastinggeld leven en dat uitgeven aan alcohol en drugs. De First Nations menen dat blanken hen nog steeds overheersen, hen benadelen en de volken hun tradities willen afnemen.”

De drie spitsen hun onderzoek toe op de vraag hoe onderwijs de emancipatie van de First Nations in de Canadese samenleving kan verbeteren. Hun conclusies? Marit: „Het onderwijsniveau moet gelijkgetrokken worden. Nu krijgen de First Nations op een lager niveau les dan de Canadezen. Verder moeten er lesprogramma’s of andere initiatieven komen waardoor de Canadezen en de First Nations elkaar beter gaan begrijpen.”

Puinhoop
Het profielwerkstuk is inmiddels ingeleverd. De dames zijn glansrijk voor hun onderzoek geslaagd met een 7,5. Wat hun bijblijft, zijn de bijzondere herinneringen aan hun reis. Joëlle: „Het maakte indruk op mij toen ik zag hoe primitief de Squamish en Lil’wat leven. Ik dacht: Ze wonen in een rijk land, dus het zal wel meevallen met die armoede. Maar het was een puinhoop in hun dorp; alsof je in een derdewereldland terechtkomt. Veel kindjes hadden rotte tanden.”
Marit: „Wat mij is bijgebleven, is hoe weinig de stammen weten over hun eigen cultuur. Vroeger zijn ze gedwongen om zich aan te passen aan de westerse mensen. Nu spreekt nog maar 5 procent van de First Nations de eigen taal. Ze hebben hun feesten al zo lang niet meer gevierd dat ze niet meer weten hoe dat moet.”

Een bijzondere ervaring, deze reis, daar zijn de drie het in elk geval over eens. Marit: „Het was een voorrecht. Niet iedereen kan zeggen dat hij aan de andere kant van de wereld is geweest voor zijn profielwerkstuk. Het was een heel gave ervaring.”

Heb jij ook een bijzonder profielwerkstuk gemaakt? Stuur dan een mailtje naar info@puntuit.nl. Vermeld daarbij je naam en contactgegevens en vertel iets over de inhoud van je profielwerkstuk. De redactie zal van alle inzendingen een serie maken op puntuit.nl.


Op de foto's:

Foto 1: V.l.n.r. Jean-Paul van Toor, Marit Versteeg, Joëlle van der Weele, Jacoline Tanis.

Foto 2: Lotte (l.) en Lisa.