Wil je dat je leerlingen goed scoren voor een toets? Neem die toets dan niet in het eerste lesuur af. Dat advies gaven Anne en Amy aan hun docenten van De Nieuwe Veste in Coevorden. Ze onderzochten voor hun profielwerkstuk de invloed van het tijdstip van de dag en het chronotype op schoolprestaties.

--

Hoe kwamen jullie op het idee om dit te onderzoeken?

Anne: „We wisten al snel dat we een onderwerp zouden kiezen rond het vak biologie. Daar kun je veel kanten mee op. Dus zijn we gaan brainstormen. Op een gegeven moment dachten we aan een onderzoek naar schelpen in de Waddenzee. Maar uiteindelijk zijn we een heel andere kant op gegaan. Onder andere na overleg met de zus van een klasgenoot, die nu biologie studeert.”

--

En, wat kwam eruit?

Amy: „Onze hypothese klopte! Je ziet duidelijk aan onze resultaten dat de gemiddelde scores van een toets die het eerste uur is afgenomen, significant lager zijn dan de scores de rest van de dag. Verder scoren ochtendmensen significant hoger aan het begin van de dag dan avondmensen. ‘s Middags zijn die verschillen er niet. Het is dus ideaal om een toets halverwege de dag af te nemen. We ontdekten trouwens ook nog iets grappigs. Als je het resultaat per dag vergelijkt, zie je dat er op dinsdag aantoonbaar lager wordt gescoord.”

--

En jullie docenten nemen de adviezen over?

Anne: „We hebben alle leraren die ons geholpen hebben, op zelfgebakken boterkoek getrakteerd. Toen hebben we het er in de lerarenkamer ook even over gehad. En op onze diploma-uitreiking hoorden we dat er volgend jaar inderdaad tijdens het eerste lesuur geen toetsen meer afgenomen worden. Dat is echt gaaf.”

--

Bekijk hier het hele profielwerkstuk van Amy en Anne.

--

Profielwerkstuk

De vakantieperiode is voor leerlingen die een profielwerkstuk moeten maken een uitgelezen moment om aan de slag te gaan. Daarom schenkt Puntuit aandacht aan enkele bijzondere profielwerkstukken van het afgelopen jaar. Volgende week vrijdag deel 3.

-----


--

Het chronotype? Wat is dat precies?

Amy: „Dat heeft te maken met de biologische klok die ieder mens heeft. Uit eerder onderzoek is al bekend dat je ochtendmensen en avondmensen hebt en dat de meeste middelbare scholieren avondmensen zijn. We waren benieuwd of je dat zou kunnen merken aan je cijfers. Een van onze hypotheses was dat ochtendmensen vroeg op de dag beter scoren dan avondmensen.”