Achter een van de 240 iMacs die Codam rijk is, zit Wendell Misiedjan (23). Wat hij aan het doen is? „Ik ben bezig met het project Print F. Dat is een functie waarmee je een string of nummer in bijvoorbeeld een hexadecimal, octal of bionary kunt printen. Snap je?”

Voor leken is programmeertaal niet te begrijpen, maar veel bedrijven schreeuwen om mensen die ermee kunnen werken. Op het moment zijn er in Nederland zo’n vijftienduizend programmeurs nodig, terwijl er maar drieduizend in opleiding zijn.
Bij TomTom kampten ze ook met een tekort aan ICT’ers. Daarom startte de oprichter van het bedrijf, Corinne Vigreux, een stichting die in verschillende landen gratis programmeerscholen opzet en betaalt. Sinds januari kent Amsterdam dus ook zo’n school.

Hoewel Nederland vakantie heeft, is het op de benedenverdieping van het kleurrijke gebouw een drukte van jewelste. Bijna alle computers in de werkruimte zijn bezet. „Hier zitten de kandidaten die bezig zijn met de selectiemaand”, legt Lisa Stamm, hoofd communicatie bij Codam, uit. Wie zich aanmeldt voor de gratis opleiding, moet via internet een kleine online test doen. Rond je die goed af, dan word je uitgenodigd voor een van de selectiemaanden.

Zondag
De selectiekandidaten zijn bezig met de eindopdracht van de ”piscine”. „De selectie noemen we naar het Franse woord voor zwembad. Je wordt hier in het diepe gegooid. Je wordt zeven dagen per week, vier weken lang ondergedompeld in de wereld van het programmeren. In groepjes werk je aan opdrachten. Wie blijft drijven, mag blijven”, legt Stam uit. Dus voor christenen, die op zondag niet werken of studeren, is er geen plek bij Codam? Stamm: „Je bent hier vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Dus als je op zondag niet wilt werken, moet je dat met je mede-studenten regelen. Ga naar je groepje, vertel dat je op zondag niet werkt en zorg samen voor een oplossing.”

Justin Voskuil (18) en Iris Boeters (23) zitten achter een iMac te stoeien op de afsluitende opdracht van de selectiemaand. Tabellen, codes en een rekenmachine flitsen over het scherm. Iris: „Ik heb hersenwetenschappen gestudeerd. Daarvoor moest ik proefpersonen onderzoeken met behulp van testjes op de computer. Die testjes moest ik zelf programmeren en dat vond ik zo leuk, dat ik er nu verder mee wil.” Justin komt net van de middelbare school en is altijd al geïnteresseerd in computers. Een gratis opleiding leek hem wel wat. „En wat mij nog meer aansprak: dat je hier je eigen werktijden mag bepalen en alles in je eigen tempo mag doen.”

De selectiemaand is nodig om te kijken of studenten binnen het onderwijsmodel van Codam passen, legt Stamm uit. „We doen hier aan peer-to-peer learning. Dat betekent dat de studenten alles met elkaar ontdekken en leren. Docenten zijn niet nodig. De IT-wereld verandert zo ontzettend snel dat hun kennis ver zou achterlopen op de laatste ontwikkelingen”, legt ze uit.

Fietsvakantie
Op de bovenverdieping van het schoolgebouw is het rustig. Een tiental studenten programmeert er. Een van hen is Roos Cocolien (28) uit Amsterdam. „Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd, een theoretische studie. Toen ik klaar was, wilde ik graag iets praktisch leren. Tijdens een fietsvakantie in Spanje ontmoette ik een stel gepensioneerde mannen. Ik dacht: die hebben veel levenservaring. Zij kunnen me vast vertellen wat slim is. Hun advies: ga programmeren.” En zo belandde Roos bij Codam.

„Soms snap je iets niet en zou je even een docent om uitleg willen vragen”, geeft Roos toe. „Maar dat is puur voor het gemak, want dankzij internet en mede-studenten kun je er altijd zelf uitkomen. Nee, docenten zijn overbodig.”