Jongeren met koptelefoons, beeldschermen, flesjes water, vlaggetjes, stressballetjes, en natuurlijk potten snoep om de dag een beetje door te komen. Hier, vijfhoog in een Amsterdams pand, zetelt het zenuwcentrum van de eind­examenklachtenlijn van het LAKS. Aan de wand een knipoog van Loesje: „Hij had de lesstof er zo hard ingestampt. Het wilde er niet uitkomen.”

Tot vanmorgen waren er meer dan 43.000 klachten binnen­gekomen bij het LAKS, hetzij via de telefoon, hetzij via de computer. Woensdag loopt het wat klachten over examens betreft niet storm, zegt coördinator Sadjia Safdari. „Het is een rustige dag. Er staan onder meer Fries en Russisch op het programma.”

Maandag was dat wel anders. Het regende duizenden klachten over het examen Nederlands vwo. Ook was menigeen ontstemd over het havo-examen management en organisatie. „Leerlingen vonden dat examen heel lang.”

Kipcorns

Leerlingen weten met uiteenlopende verhalen het LAKS te vinden, zegt Sadjia. „Je mag eten tijdens het examen. Een jongen had kipcorns meegenomen. Die werden in beslag genomen. Dat vond hij best raar.”

Of neem het verhaal van een nagelbijtende jongen. „Hij was zo aan het bijten dat zijn vingers begonnen te bloeden. Het examenblad zat onder de bloedvlekken. Hij stak zijn vinger op en wilde een pleister. De jongen kreeg die niet. Hij zei, een beetje grappend: „Hoeveel vingers moet ik er afsnijden, voordat ik een pleister krijg?” De school zei sorry en beweerde dat ze de jongen niet om een pleister hadden zien vragen.”

Het LAKS belt met een school als er klachten komen over overlast. „Stel dat er een duif rondvliegt in een examenzaal. Dan moet de school meteen actie ondernemen. Denk ook aan een luidruchtige grasmaaier of een boorapparaat. We hoorden van een pabo­afdeling waar kinderliedjes werden gezongen, terwijl een verdieping lager leerlingen bezig waren met een examen.”

Zo nodig legt het LAKS klachten aan de onderwijsinspectie voor. Dat is tot gisteren twee keer gebeurd. In het ene geval ging 
het om examens die te laat zouden zijn uitgedeeld, in het ande-re geval betrof het klachten over de zogeheten Binas-gids, de biologie, natuurkunde en scheikundegids.

Vuurwerk

Surveillanten zijn niet altijd goed op de hoogte van wat leerlingen in hun bezit mogen hebben, merkt Sadjia. „Iemand die dyslectisch is, mag een ”daisy” hebben, dat is een apparaatje dat teksten voorleest. Leerlingen worden gestoord in hun werk als een surveillant een discussie begint over zo’n apparaatje.”

Jeroen Breedveld (15) is een van de jongeren die klachten aanhoren. Hij vindt het werk „heel leuk.” „Je komt diverse klachten tegen. Zo is er een school waar vmbo’ers, havo’ers en vwo’ers in één gymzaal examen doen. De havisten moesten op een laptop een samenvatting maken. Ze printten die tijdens het examen en liepen dan naar de printer. Dat veroorzaakte veel herrie. Terwijl het de bedoeling was de examens na die tijd te printen.”

Remco Barendregt (18), toekomstig voorman van het LAKS, heeft tientallen klachten bij de hand gehad. „Leerlingen vinden een toets te lang. Of er zijn klachten over het lawaai van de ventilatie. Via de mail heb ik een mede­deling gezien over vuurwerk dat over een hek was gegooid. Op een school in Weert werd geklaagd over overvliegende straaljagers. In een ander geval werd geklaagd over de hakken van docenten. Die denken ’s ochtends niet na wat voor schoeisel ze aantrekken. Continu getik van die hakken kan erg irritant zijn.”