Vanuit de directiekamer op de vijfde verdieping van het hoofdkantoor van Rabobank Enschede-Haaksbergen is precies de wijk Roombeek te zien. In 2000 werd deze buurt ernstig getroffen door een explosie in vuurwerkfabriek SE Fireworks. Er vielen 22 doden en honderden gewonden. Een groot deel van de wijk werd door de explosie weggevaagd.

Nu, nog geen vijf jaar later, vormt de wijk een sprekend voorbeeld van het dagelijks werk van een marketingdeskundige. "Marketing is het centraal stellen van de behoefte van de klant en daar zo goed mogelijk op inspelen", zegt Marco Aelen, marketingexpert bij het hoofdkantoor van Rabobank Enschede-Haaksbergen. "Zo hebben wij na de ramp voor de bewoners van deze wijk de Roombeek-hypotheek ontwikkeld. Een hypotheek die de bewoners de mogelijkheid bood na het verlies van hun huis een nieuwbouwhuis in Roombeek te kopen. Ruim 30 procent van de bewoners koos uiteindelijk voor ons hypotheekproduct."

Twijfel

De 16-jarige Fruytier-leerling Hans ter Harmsel luistert aandachtig naar Aelen. Marketing vormt een belangrijk onderdeel van de hbo-opleiding commerciële economie die de Rijssenaar na zijn havo-eindexamen dit jaar wil gaan volgen. Het ziet ernaar uit dat hij slaagt. "Alle resultaten zijn ruim voldoende."

In tegenstelling tot veel andere eindexamenleerlingen oriënteerde Hans zich terdege op zijn nabije toekomst. Hij bezocht diverse open dagen en meeloopdagen van uiteenlopende opleidingen. Uiteindelijk bleven er twee opties over: een lerarenopleiding of de studie commerciële economie. Hans: "Beide leiden op voor een beroep waarbij contact met mensen belangrijk is. Dat wil ik sowieso." Na lang wikken en wegen koos Hans voor commerciële economie. "De inschrijvingsformulieren heb ik zojuist de deur uitgedaan."

Aelen kan meepraten over de studie commerciële economie. Zo''n tien jaar geleden rondde hij zelf deze opleiding af. Sindsdien bekleedde hij verscheidene functies bij de Rabobank. "Ik begon met marktonderzoek. Je bekijkt dan waar de klant behoefte aan heeft en of er kansen liggen voor onze bank. Vervolgens bepaal je hoe een product het beste in de markt kan worden gezet."

De laatste jaren speurt Aelen in gegevensbestanden steeds vaker naar groepen klanten die wellicht van meer bankdiensten gebruik willen maken. "Er zijn bijvoorbeeld mensen die alleen hun autoverzekering bij onze bank hebben afgesloten. Verder niets. Zulke mensen benader je dan met een aantrekkelijk aanbod om bijvoorbeeld ook een betaal- of spaarrekening te openen."

Arbeidsmarkt

Aelen denkt dat de kansen voor een afgestudeerde CE''er bij een onderneming als de Rabobank voor het oprapen liggen. "Je kunt terechtkomen in de meest uiteenlopende functies. Financieel adviseur, accountmanager of een marketinggerichte functie."

De marketingspecialist heeft geen spijt van de opleiding die hij ooit koos. Commerciële economie biedt volgens Aelen een breed scala aan vakken. "Sommige waaraan je op het eerste gezicht weinig denkt te hebben, zoals psychologie en sociologie. Maar in de praktijk kom je erachter dat je onbewust toch de nodige bagage hebt opgepikt."

De opleiding commerciële economie is volgens Aelen vooral geschikt voor leerlingen bij wie verkopen in het bloed zit. "De schoorsteen moet roken. Presteren is binnen ons concern belangrijk. Dat moet echt in je zitten."

Hans ziet wel wat in dat commerciële element. Het is dé reden waarom hij uiteindelijk niet voor het onderwijs koos. Toch houdt hij een slag om de arm. "Wanneer de opleiding uiteindelijk tegenvalt, kan ik in een jaar tijd alsnog een onderwijsbevoegdheid economie halen."


Opleiding

  • De vierjarige hbo-opleiding commerciële economie biedt uitzicht op een scala aan beroepen, zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid. Veel commercieel economen worden accountmanager. Maar ook andere banen zijn mogelijk, zoals marketingdeskundige, voorlichter, exportmanager en commercieel adviseur.
  • Commerciële economie is een brede opleiding. In de eerste plaats richt de student zich op economische vakken, maar ook talenkennis is belangrijk. De arbeidsmarkt voor commercieel economen is al jaren goed.
  • Na de opleiding mag de student zich bachelor of marketing noemen.
  • De studie is toegankelijk voor zowel havo- als vwo-leerlingen met minimaal economie 1 in hun vakkenpakket.