Na haar studie logopedie werkte Aafke een aantal jaar als logopedist op basis van een nul-urencontract. “Het werk en de doelgroep vond ik leuk, maar de arbeidsomstandigheden gaven me het gevoel dat ik niet gewaardeerd werd voor wat ik deed. Ik wilde graag de pabo gaan doen, maar wist niet of ik dat financieel voor elkaar kon krijgen.”

Mentor

Aafke solliciteerde als onderwijsassistent bij de Johannes Bogermanschool in Houten. De vacature was ontstaan vanwege grote klassen. Na haar benoeming besloot de schoolleiding een aantal kleinere groepen te maken en Aafke een baan als leerkracht aan te bieden als zij tegelijkertijd haar opleiding in Gouda zou starten. “Mijn duo-collega en ik geven allebei twee en een halve dag les aan deze groep; op woensdag doen we het samen. Ze helpt me bij de voorbereiding van lessen en geeft feedback op hoe ik het doe. Steeds meer geef ik zelfstandig allerlei vakken.”

Vriendenboekje

Hoe ze het dat, zonder opleiding of stage-ervaring voor de klas? “Gewoon beginnen,” lacht Aafke. “Voor de zomervakantie had ik vier dagen meegelopen met een ervaren leerkracht. Inmiddels ben ik lekker bezig in mijn eigen groep. Nu pas besef ik dat je als juf of meester een grote stempel drukt op het leven van een kind. Ik richt me erop dat alle kinderen zich veilig voelen bij mij in de klas. Dat merk ik dan ook als een kind op vrijdagmiddag verzucht: ‘Ik wil u nooit meer laten gaan …!’ Het is fantastisch als ze je een knuffel komen geven of vragen of je in hun vriendenboekje mag schrijven.”

Aafke vindt het ook heerlijk om de kinderen nieuwe dingen te leren. "Ze zijn zo nieuwsgierig naar alles in de wereld! Het werken op deze school vergroot mijn werkplezier. Het is fijn samenwerken met mijn collega’s; ze geven me vertrouwen en ik ervaar waardering voor wat ik doe. Ik heb veel te doen nu ik werk en studie moet combineren, maar het gaat echt goed met me!”

Christelijk leraarschap

De bijbelvertelling ervaart Aafke als een verantwoordelijkheid. Daar besteed ze dan ook veel tijd aan.

Naast de opleiding op de werkplek is de studie in Gouda nodig om een goede leraar te worden, vindt Aafke. “Als leraar moet je pedagogische, didactische en vakinhoudelijke inzichten ook theoretisch kunnen onderbouwen. Ook heb ik veel aan het contact met mijn studieloopbaanbegeleider. Verder vind ik het waardevol om in alle vakken handreiking te krijgen voor christelijk leraarschap. Hoe kan ik het geloof in alle lessen laten doorklinken? Dat kun je niet altijd zelf bedenken.”

Subsidie

Pas tijdens haar intake bij Driestar hogeschool voor de tweejarige paboroute hoorde Aafke dat er onder bepaalde voorwaarden opleidingssubsidie is voor scholen die een baan als leerkracht aanbieden aan medewerkers met een hbo- of wo-opleiding op een ander terrein. "Omdat ik aan de voorwaarden voldoe, krijgt mijn school subsidie om mijn opleiding te betalen. Dat hebben we niet eens allemaal nodig omdat ik als logopedist veel vrijstelling kon krijgen. Ik volg bijvoorbeeld slechts een deel van de lessen pedagogiek en hoef ook niet alle stageopdrachten te doen. Mijn werkgever gebruikt het geld dat over is voor extra begeleiding op school.”

Aafke deed bij Driestar hogeschool een geschiktheidsonderzoek aan de hand van alle competenties van een goede leraar. Daarnaast gaf ze twee proeflessen. Haar startniveau bleek vanwege eerdere studie en (werk)ervaring anders dan die van andere studenten. In de opdrachten die zij voor de opleiding maakt, wordt daarmee rekening gehouden.

Creatief team

Als school haal je met zij-instromers verrassende expertise in huis, die bijna altijd wel van pas kan komen. “Ik heb één medestudent die ook deze route volgt,” vertelt Aafke. “Frans is een hbo’er die in de bouwwereld werkte en eerder leidinggevende ervaring heeft opgedaan. Voor hem gelden weer andere vrijstellingen. Het leuke is dat hij binnen zijn school nu al wordt ingezet voor meer leidinggevende taken. In de toekomst lijkt het mij leuk iets met taal en logopedie te doen op school. Een school wordt creatiever met zoveel verschillende mensen in het team.”

Op de website van Driestar hogeschool kun je meer informatie vinden over zij-instroom pabo. Op de website van DUO is informatie te vinden over financiering van zij-instromers.