Ze had de hoop op een nieuwe baan al opgegeven: bij een vorig coachingsbureau ging het helemaal mis. "Die jobcoach moest blijkbaar zijn quotum halen. De dag na mijn belletje stond ik al huisdieren te wassen in een dierenpension. Ik trok dat niet." Weken van op bed liggen en huilbuien volgden. In het voorjaar klopte Julia aan bij Jobcoaching De Bakfiets in Enschede. Sindsdien heeft ze naar eigen zeggen de weg omhoog gevonden.

Julia is een van de drie cliënten van Annemiek Kamphorst. De Enschedese werkt sinds vorig jaar tien uur per week bij De Bakfiets, een jobcoachingsbedrijfje met vier werknemers. Jarenlang was Kamphorst groepleidster in een kinderdagverblijf, maar ze wilde verder studeren. Het werd psychosociale therapie. Toen een vriendin vertelde over haar nieuwe baan bij De Bakfiets, besloot zij ook te solliciteren.

Hulpaanvraag

Als jobcoach is het Kamphorsts taak vastgelopen werknemers te begeleiden op weg naar het arbeidsproces. Dat begint met een intakegesprek, waar de cliënt en uitkeringsinstantie UWV bij betrokken zijn. De volgende stap in de begeleiding van een hulpvrager is het doorlopen van een assessment. Daarin wordt gekeken naar de persoonlijkheid van de cliënt, diens sociale vaardigheden, netwerk en positie ten opzichte van vrienden en familie. Aan de hand daarvan wordt het uiteindelijke begeleidingstraject vastgesteld.

De meeste mensen die bij De Bakfiets aankloppen, hebben psychische problemen. Zij lijden bijvoorbeeld aan een depressie of hebben een stoornis die verwantschap heeft met autisme. Vooral werkloze jongeren bij wie voor het 18e levensjaar een structurele functiebeperking in relatie tot arbeid is vastgesteld, vormen een kwetsbare groep, zegt Kamphorst. "Vaak hebben ze net een opleiding achter de rug of hebben al korte tijd werkervaring, maar falen ze omdat hun kwaliteiten niet aansluiten bij de werkzaamheden die ze dagelijks moeten verrichten."

Bewustwording

De gesprekken tussen cliënt en jobcoach beogen bewustwording. "Door mee te denken en mee te kijken kun je als hulpvrager over veel blokkades heenstappen." Een manier om cliënten perspectief te bieden, is het spelen van een kwaliteitenspel. "Dat kaartspel helpt mensen te ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen. Vaak staan ze ervan te kijken over welke kwaliteiten ze beschikken. Velen schatten zichzelf veel te laag in."

Kamphorst werkt vanuit de individuele vraaggerichte benadering. "Dat betekent dat persoonlijke wensen van de hulpvrager vooropstaan. Dat is een voorwaarde om goed te functioneren in een bedrijf. Mensen lopen meestal vast in hun werk omdat een blokkade in hun persoonlijkheid goed functioneren moeilijk maakt."

Persoonlijk contact tussen cliënt en jobcoach staat in de individuele vraaggerichte benadering centraal. "Ik begin vaak over koetjes en kalfjes te praten. Daarmee stel ik de cliënt gerust en breek ik het ijs voor het serieuze deel van het gesprek."

Kamphorst houdt van haar werk. "Ik vind het belangrijk dat mensen stappen maken in hun leven. Het is mooi dat ik daar als jobcoach mijn steentje aan bij kan dragen. Dat motiveert me elke dag opnieuw."

De naam van Julia is om privacyredenen gefingeerd.


Opleiding

* Diverse hbo-opleidingen, liefst op het gebied van personeel, arbeid en organisatievraagstukken.

* Twee jaar hbo-kopopleiding voor jobcoach, tegelijkertijd aspirant-jobcoach.

* Stibco, een bureau dat trainingen over ontwikkelingspsychologie verzorgt, biedt een speciale opleidingsvariant voor de individuele vraaggerichte benadering.