Niet zonder trots laat Bloemendaal zijn werk zien. Kleurrijke brochures sieren het kantoor van Bloemendaal in Vorm, zijn eigen bedrijf. "Het mooiste wat ik in negen jaar gemaakt heb? Ach, dat is altijd het laatste product. Kijk, deze brochure is net klaar", zegt hij terwijl hij een gloednieuwe brochure omhoog steekt. "Deze vind ik op het moment echt geweldig. Maar ik kan ook genieten van het zelfontworpen geboortekaartje van mijn zoon of een simpele advertentie."

Over eenvoud gesproken, Bloemendaal vindt dat een creatief ontwerper simpel moet kunnen denken. Als voorbeeld pakt hij een brochure in A4-formaat. "Hier moesten we een extra versie van maken om mee te geven aan de klanten van het bedrijf. We hadden de mogelijkheid een ander ontwerp te maken, maar dit werd het resultaat." In zijn hand ligt een klein boekje van 10 bij 5 centimeter, exact hetzelfde als het origineel. "We hebben hem gewoon verkleind."

Opdrachtgevers stellen kaders waarbinnen Bloemendaal een beperkte vrijheid heeft. Voorbeelden hiervan zijn het geld, het product, de doelgroep en bijzondere eisen. Ook moet hij rekening houden met de identiteit van bedrijven. In Rijssen is dat in veel gevallen de christelijke achtergrond. "Het is gelukkig niet zo dat alles per se zwart met grijze randen moet zijn. Er mag best een bepaalde frivoliteit in zitten. Maar te gek moeten we het in zulke gevallen niet maken."

In januari 1995 begon Bloemendaal met zijn eigen bedrijf, nadat hij eerst bij een ander bedrijf had gewerkt. Daar ontwierp hij hoesjes voor cd''s met bijvoorbeeld orgelmuziek. "Op den duur was het werk te eenzijdig. Daarom heb ik besloten zelf wat te gaan doen. Ik was hier in Rijssen goed bekend, zodat ik al snel mijn eerste klanten had." In 2000 kwam José Kornegoor het bedrijf versterken. "Met twee personen ben je als bedrijf heel flexibel. Dat is een groot voordeel."

Luisterend oor

Behalve een creatieve geest heeft een grafisch ontwerper een luisterend oor nodig. Bloemendaal: "Het is belangrijk om te weten wat klanten verwachten. Anders krijg je de reactie: "Nou, we hadden eigenlijk wat anders in gedachten." Dat kun je voorkomen door in gesprek te gaan."

Bloemendaal geeft ook adviezen. "Het gaat er niet om dat ik de bedrijven de les lees. Het is altijd een wisselwerking, want we zijn afhankelijk van elkaar. Soms moet ik wel voor politieman spelen, bijvoorbeeld als de huisstijl doorbroken dreigt te worden. Als er bij een transportbedrijf twintig dezelfde auto''s staan en één heeft ergens een grote sticker omdat de chauffeur dat mooi vindt, zeg ik dat die sticker eraf moet. Hetzelfde geldt voor het gebruik van lettertypes in de papierwinkel van bedrijven. Die moeten bij elkaar passen."

Stages

Na het vmbo is Bloemendaal naar het Cibap in Zwolle gegaan, een soort grafische mts. Daarna heeft hij nog een poosje de kunstacademie gedaan, maar deze opleiding heeft hij niet afgemaakt. "Het belangrijkste van school is de stageperiode. Ik zie die als de benzine voor de motor. Ook is het belangrijk op wat voor stageplaats iemand komt. Het moet een bedrijf zijn in de richting waarin de stagiair wil doorgaan. Om in de beeldspraak te blijven: tanken aan de verkeerde pomp werkt niet."

Om een goed ontwerper te worden is een goede stage niet het enige wat van belang is. Met beide benen in de maatschappij staan is volgens Bloemendaal minstens zo belangrijk. "Als je niet weet welke trends er op het moment spelen, sla je de plank iedere keer mis. Een mooi Engels woord hiervoor is "narrow-minded." De grafische wereld verandert heel snel. Daarom denk ik dat je dit beroep niet tot je zestigste jaar kunt uitoefenen. Op die leeftijd weet je niet meer wat er onder tieners leeft." Bloemendaal beseft dat er maar één ding op zit als het eenmaal zover is. "Dan moet je mensen om je heen verzamelen van een latere generatie die de trends kunnen doorgeven."

Hoewel de grafische wereld snel verandert, blijven er dingen hetzelfde. Bloemendaal: "Over smaak valt niet te twisten, maar ik ben ervan overtuigd dat er, net als vroeger, mooie en niet mooie dingen bestaan. Dat zal altijd blijven."


Opleiding

-Grafisch Lyceum Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Cibap Zwolle.

-Studiemogelijkheden: Beroepsbegeleidende leerweg (bbl), werken en leren, en Beroepsopleidende leerweg (bol), opleiding met stage.

-Duur opleiding: twee tot vier jaar.

-Gewenst vakkenpakket: Talen (Nederlands, Engels en Duits), wiskunde en creatieve vakken, zoals tekenen.