Waar gaat jullie profielwerkstuk over?

"Wij bouwen een hovercraft op spierkracht. Hiervoor hebben we eerst onderzoek verricht naar de werking en de onderdelen van hovercrafts. Daarbij hebben we alle mogelijkheden op een rij gezet, zodat we het beste eruit konden halen. Ook hebben we onderzocht wat de beste manier van aandrijven is en hoeveel vermogen een mens kan leveren. Daarna hebben we een ontwerp gemaakt van een hovercraft, waarin de beste oplossingen gecombineerd worden. Vervolgens hebben we de hovercraft gebouwd. Alle materialen die we daarbij gebruikt hebben, zijn gesponsord door lokale bedrijven."

Waarom kozen jullie voor dit onderwerp? Hebben jullie zelf iets met het onderwerp?

"Wij vinden het alle vier leuk om zowel theoretisch onderzoek te verrichten als praktisch bezig te zijn. We wilden daarom een onderwerp waarbij een stevige theorie noodzakelijk is, maar waarbij het ook mogelijk is om daadwerkelijk iets te bouwen. Het vak waarvoor we gekozen hadden, was natuurkunde, dus dan wordt het al gauw iets mechanisch. Na wat brainstormen, kwamen we op het idee om een voertuig op spierkracht te laten vliegen. Omdat een vliegtuig op spierkracht nogal groot zou worden en veel energie zou eisen, kwamen we uit bij een hovercraft op spierkracht."

Waarom is jullie PWS interessant voor anderen? Wat maakt jullie onderwerp zo bijzonder?

"In ons PWS wordt theoretisch onderzoek gecombineerd met een praktische uitvoering. Dat maakt ons PWS bijzonder en interessant. De verschillende oplossingen die geboden worden in de theorie, passen we gelijk toe in de praktijk. Ons eindproduct is daarom geen combinatie van mogelijkheden, maar een theoretisch onderbouwd product."

Ontdekten jullie iets leuks/grappigs/verrassends?

"Ons team was ontzettend gemotiveerd en op elkaar ingespeeld. Het was erg gaaf om te zien hoe we als groep elkaar versterkten en aanvulden. Dit PWS was een voorbeeld van een project waarbij de goede samenwerking heel veel heeft bijgedragen aan het uiteindelijke resultaat. Als we niet zo goed hadden gefunctioneerd als team, waren we nooit zo ver gekomen. Dat was erg bijzonder om mee te maken."

Zijn jullie tegen problemen aangelopen bij het maken van je PWS?

"Ons PWS was al vanaf het begin een hele uitdaging. Vanaf het begin hadden we het onszelf niet al te makkelijk gemaakt doordat we gesteld hadden dat we zelf een hovercraft wilden ontwerpen en bouwen. Het werd nog ingewikkelder toen we onszelf als doel stelden om een hovercraft te ontwikkelen die slechts wordt aangedreven door spierkracht. Het is een eis die tegen de grens aan ligt van wat mogelijk is, en we hebben ons gedurende het hele proces meermaals sterk afgevraagd of het ons wel zou lukken. Een andere moeilijkheid was het sluitend krijgen van de begroting. We wilden ons ontwerp ook in werkelijkheid bouwen, en daar was geld voor nodig. Gelukkig hebben we uiteindelijk door sponsors te werven veel materialen gekregen. Met uitzondering van onze ventilator, die heeft de school betaald."

Wat was het leukste wat je hebt gedaan/meegemaakt?

"Het leukste van ons PWS was het bouwen van onze hovercraft. Het is leuk om ook eens een keer praktisch bezig te zijn, na al dat doorworstelen van theorieboeken, terwijl het bouwen wel volledig is gebaseerd op de theorie. Ook wordt het dan duidelijk waarvoor je al het onderzoek verricht hebt en zie je het eindproduct groeien, terwijl je bezig bent."

Welk eindcijfer kreeg je?

Ons voorlopige eindcijfer is een 9,0.

Wat is jouw gouden tip voor jongeren die hun profielwerkstuk nog moeten maken?

"Alles staat of valt met de samenwerking, je motivatie en een goede planning. Een groot deel van je cijfer voor je PWS wordt bepaald door de eerste keuzes die je maakt: over welk onderwerp je je profielwerkstuk wilt doen en met wie. Dat je een onderwerp kiest waar je in bent geïnteresseerd en waar je meer van wilt weten is ontzettend belangrijk en kan zo een punt op je eindcijfer schelen.

Een goede samenwerking is echter ook heel belangrijk, wanneer die niet goed verloopt kan dat heel frustrerend zijn. Probeer daarom al van tevoren uit met welke klasgenoten je goed samen kunt werken. Kies bij die schrijfopdracht van Nederlands eens iemand met wie je nog nooit een opdracht hebt gedaan. En bedenk dat degene waarmee jij het beste samen kunt werken meestal niet degene is waarmee je het beste mee kunt lachen.

Ten slotte is een goede planning heel belangrijk. Het maken van een planning zorgt niet alleen voor overzicht tijdens het project, het is ook handig om de voortgang van het project inzichtelijk te maken. Daarnaast is het natuurlijk essentieel om je ook zoveel mogelijk aan de planning te houden en het project ook op tijd af te ronden."