Echt les dankzij goede video’s

Wiskundedocent Eggebeen van het Wartburg College, locatie Marnix, verdient een pluim. Dat vonden meerdere leerlingen uit zijn mentorklas, onder wie David Krijgsman (14) uit Dordrecht.

„Als we meneer Eggebeen hebben, is het altijd gezellig. Hij kan ook streng doen, als dat even nodig is, maar daardoor blijft de sfeer juist fijn. Alle leerlingen kunnen goed met hem opschieten. Vorige week zouden we bijvoorbeeld met z’n allen naar de schaatsbaan gaan. Door corona kon dat helaas niet doorgaan.

Nu we thuiszitten doet onze mentor er alles aan om ons zo veel mogelijk te helpen. We hebben bijvoorbeeld een appgroep waarin we hem vragen kunnen stellen. Daarin houdt hij heel goed orde, net als in zijn normale lessen. De regel is dat we als leerlingen niet op elkaar reageren, daar is een andere appgroep voor. Soms vergeten we dat, en dan durft Eggebeen ons ook terecht te wijzen.

Lesgeven doet onze toffe docent met video’s. Hij legt wiskunde uit voor een camera en zet de beelden online, via itslearning. Dat is een onlineleeromgeving waar per vak het lesmateriaal op staat.

Er zijn ook docenten die gewoon opdrachten sturen. Maar door de video’s van onze mentor heb je meer het idee dat je echt les krijgt. Zijn gestructureerde uitleg van wiskunde is echt heel fijn en zou ik niet willen missen.

Iedere video eindigt met de boodschap: „Kom op jongens, jullie kunnen het.” Eén ding is voor mij in ieder geval duidelijk: Eggebeen kan het ook – op afstand lesgeven. Het is echt de beste docent die ik ken.”


Geholpen alles op de rit te krijgen

Rina van Vugt geeft vakken als psychiatrie en omgangskunde aan studenten van het Hoornbeeck College in Amersfoort. De docent moet in het zonnetje gezet worden, vinden onder anderen Liesbeth Kuivenhoven (18) uit Opheusden en Elize van de Wetering (18) uit Nederhemert.

„Toen wij en alle andere studenten ineens thuis kwamen te zitten, bleek dat mevrouw Van Vugt al allerlei dingen had geregeld. Er stonden al verschillende opdrachten op itslearning, ons onlineleerplatform. Ze had alles goed voorbereid. En dat terwijl ze in haar privéleven een zware periode achter de rug heeft.

Via Microsoft Teams hebben we veel contact met Van Vugt. Ze geeft aan wanneer ze bereikbaar is, en dan kunnen we inbellen of zij belt ons. Het is mogelijk om persoonlijk te bellen, maar we kunnen ook een gesprek met meerdere studenten tegelijk voeren. Dat is handig wanneer we een opdracht in een groepje moeten maken.

Bij ons op school zijn er ook docenten die niet zo technisch zijn en waarbij het onlinelesgeven niet zo soepel liep. Mevrouw Van Vugt heeft hen geholpen om alles op de rit te krijgen. Tegen ons zegt ze altijd: „Als het niet lukt, dan bel of app je maar. Ik regel wel wat.” Wij zijn heel blij dat ze alles zo goed geregeld heeft in deze thuisonderwijsperiode. Daarom verdient zij het om in het zonnetje gezet te worden.”


Ook nu geestelijke gesprekken

Godsdienstdocent Jeroen Kriekaard verdient de titel beste thuisonderwijzer, laten verschillende leerlingen van het Driester College in Gouda aan Puntuit weten. Hij maakt instructiefilmpjes en zit met de klas in een WhatsAppgroep.

„Hij helpt ons heel goed als we ergens problemen mee hebben”, stelt Boaz Nobel (13) in zijn aanbeveling. „Sowieso is hij goed in lesgeven”, zegt Geke van Klinken (14) over haar docent, die lesgeeft in de onderbouw van havo- en vwoklassen. „Die goede lessen geeft hij nu gewoon via internet. Hij zet ons aan het werk met opdrachten die we alleen of in groepjes moeten maken. Maar hij geeft ook onlineles in een digitaal klaslokaal. Meneer Kriekaard weet, ondanks slechte internetverbindingen en andere technische moeilijkheden, toch een leuke les neer te zetten in deze moeilijke tijd. We hebben goede gesprekken over wat de Bijbel zegt en hoe we die in onze tijd moeten interpreteren. Daardoor wordt het Boek relevanter voor ons.”

Andries van Vught (14) is een van de mentorleerlingen van Kriekaard. „Hij heeft bedacht dat elke dag één persoon uit de klas zijn of haar dag vlogt. Dus we krijgen elke dag een video van een medeleerling die zijn belevenissen deelt. Verder is het fijn dat hij zijn huiswerk opgeeft in weektaken. Dat zorgt ervoor dat we niet in één dag superveel moeten maken.”

Kriekaard zegt verrast te zijn door de nominatie. „Door die vlogs blijven we betrokken op elkaar. Ik probeer ook in deze omstandigheden zo veel ik kan met mijn klassen in gesprek te blijven. Soms geven leerlingen aan dat we al even niet over persoonlijke en geestelijke vragen hebben gesproken terwijl ze dat toch graag willen. Dan schuiven we de boel aan de kant en gaan we in gesprek. Door de afstand voel ik minder goed aan hoe het met de leerlingen gaat. Maar ik ben blij dat we middelen hebben gekregen waarmee het Bijbelse onderwijs door kan gaan. Wie zegt dat de Heere dat niet kan zegenen?”


Geef jouw favoriete thuisdocent op

Er zijn vast nog meer leraren die het verdienen in het zonnetje gezet te worden. Geef jouw favoriete thuisdocent op door een mail te sturen naar info@puntuit.nl. Zet in het bericht:

1. Je naam en telefoonnummer.

2. De naam en het e-mailadres of telefoonnummer van je docent.

3. Hoe deze docent het afstandsonderwijs invulling geeft en wat hem of haar zo bijzonder maakt.

4. Bonus: videomateriaal waarop te zien is hoe je docent het ervan afbrengt, is hartelijk welkom. Uiteraard na toestemming van je docent.

Via puntuit.nl/thuisdocent lees je de verhalen van andere docenten. Staat jouw favoriet ertussen? Laat dan in de reacties onder het digitale artikel weten waarom jij hem of haar zo waardeert. De docent met de meeste steunbetuigingen krijgt een verrassing van Puntuit.