Wat betekent het woordje ‘Amen’?
Het zijn maar vier letters, maar heeft een diepe betekenis. Het woordje ‘amen’ komt van het Hebreeuwse woordje ‘aman’ en betekent: bestendig, betrouwbaar, vertrouwd zijn. We kunnen de opstellers van de catechismus niet dankbaar genoeg zijn voor de Bijbelse betekenis die zij hebben beluisterd in het woordje ‘amen’: ‘Het zal waar en zeker zijn, want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan dat ik in mijn hart gevoel…’ Ons leerboek wijst een uitnemende weg. De zekerheid rust niet in mijn gevoel, niet in mijn begeren, maar in het gelóóf in een betrouwbare God! ‘Amen’ is de kabel waarmee ik mijn geslingerd levensschip vastmeer aan de trouw van God en dát staat als een paal boven water!

Waarom zeg ik Amen aan het eind van een gebed?
Is dit woord het slot van je gebed? De vraag: hoe besluit gij uw gebed (vr. 128, HC), veronderstelt niet het einde van ons bidden, als een soort afsluiting. Een kind des Heeren zegt niet aan het eind van het ‘Onze Vader’: ziezo, nu is het klaar. Dat is ‘amen’ zeggen zonder geloof en dat zegt niets en haalt niets uit. Zodra een ware bidder ‘amen’ zegt, dan begínt het pas. Namelijk de worsteling van het geloof om God voor waarachtig, betrouwbaar te houden, voor een Beloner van degenen die Hem zoeken. Zelfs al voelen we niks van verhoring, dan zegt ‘amen’ toch: ‘Mijn gebed is verhoord. ‘k Zal in dat vertrouwen leven. Want God zegt het!’ Kinderlijk bidden is ‘amen’ zeggen, zonder het ‘hoe’ van de verhoring van God af te dwingen.

In hoeverre is het ongeloof als ik meerdere keren om hetzelfde bid? Want als ik Amen gezegd heb, moet ik toch ook vertrouwen dat God het (ver)hoort?
Niet alle gebeden worden verhoord zoals wij dat willen. Zijn er dan geen grenzen aan het gebed? Denk aan een ernstige zieke. Hoeveel langdurige gebeden worden niet opgezonden of God genezing wilde schenken. Hoe moeilijk het ook is, we bidden altijd op voorwaarde dat Zijn wil geschiede. We hebben de uitkomst daarom ook helemaal over te laten aan het goeddunken van de Heere hoe, op welke wijze en wanneerHij het gebed wil verhoren. De Heere weet wat goed voor ons is.

Het Amen aan het eind van een gebed of een preek lijkt een gewoonte geworden, een teken van het einde. Hoe moet ik daar mee omgaan?
We hebben het woordje ‘amen’ krachteloos en zoutloos gemaakt, omdat het te vrezen is dat we er een punt van hebben gemaakt. Een dood punt. ‘Amen’, punt. Klaar. En dan? … is er koffie. Nee ‘amen’ wil niet zeggen dat we overgaan tot de orde van de dag. Je zegt ‘Amen.’ niet omdat het afgelopen is, maar omdat het begint. Amen is je vastklemmen aan de Waarachtige God en tevens God geloven op Zijn Woord. Ken jij de rijke betekenis en de inhoud van het woordje ‘amen’?