„Kunstmatige intelligentie gaat ons helpen om problemen op te lossen. Het gaat onze wereld en onze denkcapaciteit groter maken”, zegt koningin Máxima tegen de leerlingen van groep 7/8. De kinderen luisteren gespannen naar wat de vorstin te vertellen heeft. „Denk aan een computer die zelf kan leren”, vervolgt ze. „Voorlopig zeggen we tegen computers wat de analyse moet zijn. Maar wat als computers zelf kunnen leren hoe ze daarmee om moeten gaan? Dat gaat jullie levens veranderen.”
Hoe dat in de praktijk werkt, legt de koningin met behulp van een voorbeeld uit. „Wie weet al wat hij later wil worden?” Een leerling vertelt dat ze dierenverzorger wil worden. De koningin legt uit dat kunstmatige intelligentie kan helpen om vast te stellen wat een dier mankeert en te bepalen of bepaalde medicatie goed aanslaat. „AI gaat je helpen om een betere dierenarts te worden.”

Siri
Bij kunstmatige intelligentie (KI) of artificiële intelligentie gaat het, volgens de website van het Netwerk Mediawijsheid, om apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Deze computers en apparaten voeren taken uit waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.

Artificial intelligence is onder te verdelen in drie varianten. De ”narrow”-versie, waarbij technologie de mens in één specifieke taak overtreft, wordt al door veel mensen gebruikt. Zoekmachines, spamfilters en robotstofzuigers of -grasmaaiers zijn daar voorbeelden van. Maar ook virtuele assistenten, zoals Siri en Google Now. Deze systemen verzamelen informatie voor je en leren, met behulp van AI, je stem beter te herkennen. Virtuele assistenten verwerken veel data en leren steeds meer over hun gebruikers, zodat ze uiteindelijk kunnen inspelen op hun behoeften. Verder wordt ”artificial narrow intelligence” ingezet bij gezichts- en stemherkenning, politieonderzoeken en het signaleren van patronen.
Wanneer de intelligentie en het gedrag van AI niet te onderscheiden zijn van dat van een mens, wordt het ”artificial general intelligence” genoemd. Deze variant staat ook bekend als Strong AI of Deep AI. Onderzoekers zijn hard bezig dit te ontwikkelen. Zij willen zelflerende AI maken die kan redeneren, besluiten kan nemen, problemen kan oplossen en kan communiceren via gesproken taal. Zelfrijdende auto’s zijn hier een voorbeeld van. Automerk Tesla heeft modellen met een autopilotfunctie en Google is bezig met het ontwikkelen van een algoritme dat auto’s kan leren rijden op basis van ervaring. Het bedrijf wil dat auto’s uiteindelijk kunnen ‘kijken’ naar de weg, zodat ze beslissingen kunnen nemen op basis van wat ze zien en daarvan kunnen leren.

Artificial intelligence die de intelligentie en het gedrag van de mens overtreft, wordt ”artificial super intelligence” genoemd. Deze vorm van AI bestaat nu nog niet en over de gevolgen van deze ontwikkelingen kunnen wetenschappers slechts speculeren. Machines kunnen in de toekomst een mate van intelligentie vertonen die bij de slimste mens nog niet waargenomen is. Sommige mensen maken zich zorgen over deze variant van kunstmatige intelligentie. Er zijn complotdenkers die menen dat het zal leiden tot het uitsterven van de mensheid.

Voortgezet onderwijs
De leerlingen van groep 7/8 luisteren aandachtig naar de uitleg van ”juf Máxima”. Na deze eerste les van de Nationale AI-cursus Junior zullen er nog vier volgen. De cursus is er in twee versies: één voor het basisonderwijs en één voor het voortgezet onderwijs. De koningin besluit haar toespraak: „Het is heel belangrijk dat jullie weten wat kunstmatige intelligentie is, hoe jullie die beter kunnen gebruiken en met name hoe AI kan helpen jullie talenten beter te ontplooien.”