Dat is inderdaad een geweldig groot probleem. God zorgt elke dag voor ons, Hij loopt ons achterna met Zijn Woord, en Hij is het waard dat we Hem uit liefde gehoorzamen. Zonde is verschrikkelijk. Beledigend. Grof tegenover God. En het is de prediking van de Wet en de Heilige Geest die voortdurend onze ogen daarvoor moeten openen. Anders ervaren we zonde heel anders.

En als we er iets van zien, is het nog niet klaar. Je snapt natuurlijk dat de schuld die je vanaf je jeugd hebt opgebouwd, te groot is om zelf aan te pakken. Daarvoor heb je een Verlosser nodig. Maar zo’n kleine zonde, die steeds weer de kop opsteekt in je leven, die zou je toch zelf aan moeten kunnen? Maar op de een of andere manier lukt het niet. Je lijkt wel verslaafd!

En inderdaad, christen-zijn en als christen leven is niet simpel. Het is een strijd! Bedenk wat nog meer zou helpen om deze zonde te verslaan. Misschien moet je er ook eens met iemand over praten. Ernstig en aanhoudend bidden. De Heere roept ons ertoe op om „tot bloedens toe” weerstand te bieden aan de zonde, zie Hebreeën 12:3. Waarom moet je dat doen? Omdat je de zonde zo kunt overwinnen? Nee, je zult zien dat er weer nieuwe zonden komen, in ons doen en laten, en nog fundamenteler: in ons denken en voelen. Maar als je de zonde toch niet baas kunt, waarom dan strijden? Omdat de Heere dat aan ons vraagt. En Hij is volkomen wijs.

Is dat hopeloos, die strijd tegen de zonden? Zeker niet. Niet als je een sterke Held aan je zijde hebt. Als de Heilige Geest in je woont, als de Zoon voor je bidt. Geldt dat voor jou? Dan wil je de strijd „tot bloedens toe” voeren, en tegelijk ben je heel ontspannen. Omdat je het in andere handen mag leggen. Gods Geest zal ervoor zorgen dat Zijn kinderen die zich in dit leven besmeuren in de zonde, („wat hen van harte leed is”), straks in helderwitte kleren vol verwachting hun heerlijke Bruidegom uit de hemel zien neerdalen. Witte kleren, gewassen in Zijn bloed. „Halleluja, Lof zij het Lam.”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.