Laat me je meenemen naar de woestijn, waar de Heere Jezus zich liet verzoeken door de duivel. Satan daagt Jezus uit om van stenen brood te maken. Stel je voor dat je ontzettende honger hebt, en je kunt met een vingerknip van een steen een lekker broodje maken. Zou je het doen? Waarom zou dat zonde zijn? Wat zegt de Heere Jezus? Ondanks dat Hij bijna sterft van de honger, zegt Hij: „Nee. Niet bij brood alleen zal de mens leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.” Eigenlijk zegt Hij: „Wat heb ik aan brood, als God het niet zegent? Wat heb ik aan brood, los van God? Doen wat God wil is belangrijker voor Mij dan honger en dorst.”

Stel je voor dat je iets graag wilt hebben. Een baan, een vriend, mooie kleding. Je droomt ervan, je hebt er veel tijd of geld voor over en een stemmetje in je zegt: ”Als je dát hebt, dan heb je het echt voor elkaar.” Herkenbaar?

Weet je, Tim Keller zegt dat dit nu juist de kenmerken zijn van het dienen van afgoden. Afgoden zijn dingen waar je van droomt, waar je veel voor over hebt en waarop je vertrouwt. Het komt in plaats van God. Merk je zelf hoe enerzijds allerlei stemmen in jezelf en anderzijds vrienden, commercie en reclame je uitdagen om je geld, je verlangen en je vertrouwen te geven aan nepgoden? God wil je gelukkig maken. Hij wil het centrum van je verlangen zijn. Hij ziet er naar uit dat je je tijd en geld besteedt om Hem te dienen.

Natuurlijk mag je dingen kopen, genieten van mooie kleren, blij zijn met een goed resultaat. Misschien is dit voor jou en mij de check: kun je dit verlangen eerlijk met de Heere delen, en ben je Hem dankbaar als je het krijgt, koopt of bereikt?

Je kunt het tiende gebod niet gemakkelijk begrijpen. Wat is mis met begeren? Luister aandachtig naar Gods Wet. Het tiende gebod gaat glanzen als je het leest in het licht van het eerste gebod. Black Friday maakt je niet gelukkig. Gelukkig ben je als in je hart het diepe verlangen herkent om Gode welbehagelijk te leven.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.