De Heere Jezus komt terug. Onverwachts, als een dief in de nacht. Iedereen zal het zien (Openb. 1:7). Dan zal Hij iedereen oproepen om voor Hem te verschijnen, gelovigen en ongelovigen. Paulus schrijft aan de gelovigen van Korinthe: Wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Iedereen zal dus oog in oog komen te staan met de grote Rechter. Toch is het niet zo dat dan beslist zal worden over dood of leven, over hemel of hel. Dat oordeel valt al eerder: als je sterft. Wanneer jij je laatste adem uitblaast, is de genadetijd voorbij. Definitief.

Als je sterft, gebeurt er iets heel bijzonders. Je ziel verlaat je lichaam (Luk. 12:4-5). Je lichaam blijft achter en je ziel vindt 
een nieuwe bestemming. Die bestemming is of bij de Heere in de hemel, of bij de 
duivel in de hel. De Heere schildert dat 
duidelijk in de gelijkenis van Lazarus en 
de rijke man (vergelijk bijvoorbeeld ook 
Ps. 17:15, Fil. 1:23, Openb. 6:9-10).

Maar waarom dan nog de oordeelsdag, als alles toch al vastligt? Weet je, het gaat in de hele wereldgeschiedenis boven alles om de eer van de Heere Jezus Christus. De dag van de wederkomst zal totaal anders zijn dan de dag van Zijn komst in Bethlehem. Nu niet arm, vernederd, bijna onopgemerkt. Nee, de dag van de wederkomst zal de grote dag zijn van de Zoon van God. De aartsengel zal hem aankondigen en wereldwijd zal het doordringende geluid van de bazuin klinken. Het zal voor iedereen zichtbaar zijn (Matth. 26:64). Dan zal Hij alle eer krijgen. Iedereen zal erkennen dat Hij Koning is (NGB art. 37). Hij komt in eigen Persoon en zal zegevieren over Zijn vijanden. Het is het grote moment, de heerlijke dag des Heeren. Tegelijk zal Hij de buit binnenhalen: Zijn Bruidsgemeente. Iedereen die nog leeft, zal onmiddellijk veranderen en ook opgeroepen worden (1 Kor. 15:12).

Ik hoop niet dat je dit interessant vindt. Ongetwijfeld waren er ook mensen die de bouw van de ark door Noach heel interessant vonden. Boeiend en intrigerend, maar ze weigerden te geloven dat het over henzelf ging. Denk veel en biddend na over de wederkomst. Stel je voor hoe jij daar straks zult staan. Wees bereid!


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.