Christus is de Opstanding en het Leven. Alleen als je Hem kent, heb je leven. Met Hem kun je 2016 door. En met Hem gaat het goed, zelfs als je het einde van 2016 niet zou beleven. „Die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven” (Joh. 11:25).

Als je dit jaar op je sterfbed zou komen te liggen? Dan heb je uitzicht op een graf. Maar in een waar geloof mag je over het graf heen kijken. Want eenmaal komt Jezus terug om al Zijn geliefden wakker te roepen. Dan komen ze – Abraham en David, Petrus en Paulus, Luther en Calvijn. Dat jonggestorven kind, die oude oma, die verongelukte jonge vader, dat meisje met het syndroom van Down – en jij? Dan komen ze, mét een lichaam. Met armen en benen, met oren en een mond. Net zoals hun opgestane Heere.

Jezus had Zijn eigen lichaam weer terug. Met Zijn eigen stem, bijvoorbeeld. Zo zal het ook zijn met kinderen van God. Abraham is in de hemel nog steeds Abraham. En Petra Jansen is daar Petra Jansen – en niet gelovige nummer zoveel. Want „de Heere kent degenen die de Zijnen zijn”, heel persoonlijk. Zó wil Hij hen hebben. Eén ding wil Hij niet hebben: hun zonden. Die doet Hij helemaal weg. O, wat verlang je er soms naar om Hem zonder zonde te dienen! Verlang jij daar ook naar?

Maar hoe zit het met lichamelijke gebreken? Aan de ene kant: Jezus had na Zijn opstanding nog Zijn littekens. Aan de andere kant: kreupelen heeft Hij van hun kreupel zijn verlost. In de hemel is geen verlamde meer, geen blinde. Maar dat is iets anders dan dat iedereen een IQ van 140 zal hebben of zo. Zijn er dan nog mensen met een syndroom van Down? Níét met de zorgen die dat soms geeft (zoals hartproblemen, slecht kunnen praten).

Maar verder? Soms kan iemand met zo’n handicap de Heere beter dienen dan een ‘gewoon’ iemand. Ik weet het niet precies. Gelukkig maar, want dan mag God Zelf het doen. Ik weet wel: „dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aandoen” (1 Kor. 15:53). En ik weet ook: wie Christus niet liefheeft, zal ook opstaan, maar dan om eeuwig gebrek te hebben (Dan. 12:2). O, dát zal wat zijn… Zoek Hem te kennen en te dienen. Ook met het lichaam dat Hij je gaf.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.