Wat een herkenbare vraag! We horen van zó veel landen waar christenen vervolgd worden… Soms ‘alleen maar’ achtergesteld, maar in heel wat landen ook met de dood bedreigd. Al het nieuws daarover moet je niet zomaar naast je neerleggen. Nee, stel jezelf in elk geval twee vragen: Wat zou ik hierin kunnen betekenen en hoe zou ik reageren?

Dus ook dat laatste – jouw vraag. Waarom? Omdat het best zou kunnen dat het over twintig jaar of zo bij ons gebeurt. En als wij het nooit zouden meemaken, dan nog zet het ons stil bij de vraag of wij bereid zijn om te sterven; of wij gered mogen zijn als wij sterven. Ik wil iedereen aanraden: vraag je dat ernstig af!

Stel je nu eens voor dat jij voor het vuurpeloton komt! Weet je, ook als je zeker mag weten dat je Gods kind bent, dan ben je nog helemaal afhankelijk van Zijn genade om trouw te blijven. Denk maar aan Petrus: toen hij op zijn eigen kracht vertrouwde, verloochende hij zijn Meester. Als je weet dat je geen kind van God bent, o, dan kan het al helemaal niet goed komen. Je loopt gróte kans om het geloof af te zweren. En als je wel zo ‘flink’ bent om staande te blijven en je wordt gedood, dan moet je voor eeuwig omkomen… Daarom is er maar één antwoord op je vraag: Bekeer je tot God!

„Ja maar”, zo vraag je hier eigenlijk, „als je op dat moment tóch nog onbekeerd bent?” Ja, dan heb ik je eigenlijk niets te bieden. Want onbekeerd trouw blijven, dat kan niet en dat heeft geen waarde. Waag het daar niet op!

Dan alleen nog de vraag: Hoe word je dan bekeerd? Ik hoop en ga ervan uit dat je daarover ’s zondags in de kerk hoort, dus ik zeg hier nu niet veel over. Maar wel één ding. Je hebt het over het „geloof verloochenen” en het „christendom afzweren.” Ik hoop dat je dieper mag (leren) kijken dan deze woorden alleen. In het geloof en het christendom gaat het om Christus. Aan Hem verbonden zijn, daarin ligt het leven. In Zijn Naam ligt het antwoord op onze angst en ontrouw.

Ik hoop dat je, als je oud mag worden, je mag herkennen in de oude Polycarpus. Toen de brandstapel dreigde zei hij: „Zesentachtig jaar heb ik Christus gediend en Hij heeft mij geen kwaad gedaan. Hoe kan ik mijn Koning, Die mij gered heeft, vervloeken?”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.