Onze lichamen zijn niet van onszelf. Ze zijn van onze Schepper. „Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u is, die gij van God hebt, en dat gij uzelf niet toebehoort?” (1 Kor. 6:19) Je mag dus niet zomaar met je lichaam doen wat je wilt. Het is van een Ander. We moeten onderzoeken wat Gods Woord zegt over lijkbezorging.

Sterven is een straf op de zonde. We zijn uit stof gemaakt, en moeten nu „tot stof weerkeren.” Op een dag zullen alle graven geopend worden. Alle lichamen, begraven of gecremeerd, zullen opstaan om te verschijnen voor de rechterstoel van Christus.

In de Bijbel was begraven de respectvolle manier van lijkbezorging. Als je niet werd begraven, was dat een grote schande. Er zijn veel Bijbelse voorbeelden die laten zien dat het een straf was van God als het lichaam van iemand werd verbrand. Zo werden ernstige vormen van overspel gevolgd door lijkverbranding. In Leviticus 20:14 staat dat iemand verbrand moest worden als hij geslachtsgemeenschap had met een vrouw en ook met haar moeder. In Leviticus 21:9 gaat het over een dochter van een priester die hoererij bedrijft. Ook zij moet worden verbrand. Er mag niets van haar lichaam overblijven. Lees ook Gen. 38:24, Joz. 7:15 en 25, 2 Kon 23:15-18, Amos 2:1-3. Je kunt begrijpen dat het onvoorstelbaar is dat je als christen vrijwillig zou kiezen voor lijkverbranding, als je weet dat God dat nu juist bedoeld heeft als straf op de meest gruwelijke zonden.

Het zijn allemaal voorbeelden uit het Oude Testament. In het Nieuwe Testament staat iets wat voor een christen een nog veel grotere reden is om te kiezen voor begraven. De Heere Jezus is Zelf in het graf geweest. Hij heeft Zijn lichaam laten begraven. Zou een christen dan niet net als de Heere Jezus in het graf willen blijven tot de grote dag van de opstanding? Als het uur aanbreekt dat allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen. (Joh. 5:28)

Door zich te laten cremeren, demonstreert de moderne mens dat hij zich niets van God aantrekt. Het is een terugkeer naar het heidendom. Als er mensen zijn die denken dat bij crematie geldt: weg is weg, zal blijken dat ze zich ernstig hebben vergist. Geen mens zal zich kunnen onttrekken aan dat ontzaglijke moment, als de bazuin van God zal klinken, en de Heere zal komen op de wolken.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.