Nou, dat denk ik niet. De duivel is echt niet alwetend. Hij is ook niet overaltegenwoordig. En zeker niet almachtig.

Misschien stelt dat je gerust. Het zou immers een angstige gedachte zijn als de duivel je gedachten zou kunnen lezen. Stel je voor: dan zou hij iemand zijn die echt alles van je weet. Gelukkig is dat niet zo.

Maar of je daarom zo gerust moet zijn, weet ik niet. In de Bijbel staat juist dat je alert moet zijn. Dat je op moet passen voor de duivel. Waakzaam en nuchter. Er staat zelfs dat de duivel rondgaat als een briesende leeuw. Als je wist dat er in de omgeving van je huis zo’n hongerig en kwaadaardig monster zou rondlopen, zou je wel heel voorzichtig doen.

De duivel kan niet je gedachten lezen, maar hij kan ze wel beïnvloeden. Kijk naar Eva. Hij bracht haar aan het twijfelen. Terwijl Eva nota bene zonder zonde was, krijgt hij het toch voor elkaar om een beetje wantrouwen tegenover God in haar gedachten te krijgen. Dus als er een gedachte door je hoofd schiet, kan de duivel daar best de hand in hebben. Hij heeft er een handje van om God in een kwaad daglicht te stellen en de zonde aantrekkelijker te maken.

Het lijkt een goed idee om je oren dicht te doen en je ogen te sluiten. Dat had Eva moeten doen. Maar bij ons werkt dat zo niet meer. Dat komt omdat we het eigendom van de duivel zijn geworden door de val. We doen op een of andere manier wat hij wil. Als je het mooie boek van Bunyan, ”De Heilige Oorlog”, kent, weet je dat de stad Mensenziel door de duivel is veroverd.

Gelukkig is er Iemand die sterker is. Die je uit de heerschappij van de duivel kan verlossen: de Heere Jezus. Hij heeft de duivel de nekslag gegeven bij Zijn kruisdood en opstanding. Reken erop dat de duivel vooral wil dat je niet aan Hem denkt. Ook niet aan je zonde en het eeuwige oordeel. De Heere wil wel dat je aan je zonde denkt. Dat je jezelf leert kennen en je Schepper gaat liefhebben.

Zo zit je in een krachtenveld. Aan de ene kant wil de duivel je vasthouden. Bijvoorbeeld door je bang en moedeloos te maken. Aan de andere kant strekt de Heere Jezus Zijn armen naar je uit. Kies maar. Wie zou je willen dienen?

 


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.