Je stelt ingrijpende vragen. Het lijkt erop dat je zelf bang bent voor de verleidingen van de duivel. Wel, die vrees is terecht. De duivel heeft zeer veel ervaring met te misleiden. Dat begon in het paradijs bij Adam en Eva. Hoe? Door een ‘Bijbeltekst’. De duivel haalde het Woord van God aan, maar verdraaide het. Vergelijk Genesis 2:16-17 en 3:1 maar. De Heere zegt: „U mag rustig van alle bomen uit de hof eten, behalve van die ene boom.” De duivel zegt: „Mag u niet eens van alle bomen uit de hof eten?” Op de letter af heeft de duivel gelijk. Maar merk je hoe hij het gebod van God op een negatieve manier verwoordt? Helaas, die duivelse geest is in ons gaan zitten, omdat wij in Adam gezondigd hebben. Misschien heb je ook weleens kwaad geroepen: „Ik mag hier niks!” En dat terwijl je veel mag, maar je ouders ook dingen verbieden.

Door onze zondeval in het paradijs werd ons hart leugenachtig (Jer. 17:9; Rom. 3:4). Het kost de duivel daarom niet veel moeite om mensen te misleiden. Hij heeft inmiddels een schat aan ervaring. Paulus schrijft over de satan: Zijn gedachten zijn ons niet onbekend (2 Kor. 2:11). Door pijnlijke ervaringen wist hij hoe de duivel zijn listen gebruikt (Ef. 6:11).

Gebruikt satan ook Bijbelteksten? Zeker. Niet bij wereldse mensen, maar graag bij trouwe kerkmensen. De Bijbel spreekt dan over de satan als een engel des lichts (2 Kor. 11:14). Hij kan een mooie tekst influisteren. Daar kan hij een blij en vredig gevoel bij geven, zodat je echt denkt dat de Heere spreekt. We noemen dit een tijdgeloof (Matth. 13:20). Dit tijdgeloof kan lang standhouden. Mensen kunnen zelfs sterven met de vaste overtuiging dat de hemelpoort opengaat terwijl ze voor eeuwig verloren gaan. Denk maar aan de vijf dwaze maagden (zie ook Matth. 7:22-23).

Misschien word je door dit antwoord nog wel banger voor jezelf. Dat mogen we allemaal wel zijn! Dan krijgen we de leiding van de Heilige Geest nodig, Die in al de waarheid leidt (Joh. 16:13). Bid daar veel om.

En lees eens nauwkeurig de verzoeking van de Heere Jezus in de woestijn (Matth. 4:1-11). De duivel kwam zelfs met een Bijbeltekst tot Hem. De verzoeking was hevig, maar Jezus bleef staande. Wij liggen verloren, omdat Adam viel. Christus bleef staande, daarom is er verlossing door Hem. Hij geeft ook kracht om tegen satans listen te strijden. Vraag daarom eerbiedig om het wonder van de waarachtige bekering. Dan krijg je ook de wapenrusting Gods (Ef. 6:13-17). Een leven van strijd ligt er dan voor, maar ook een rijke belofte: „En de God des vredes zal de satan haast onder uw voeten verpletteren” (Rom. 16:20).


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.