Die vraag kan ik begrijpen, jonge vriend. Als je rustig nadenkt over wat er in deze wereld gebeurt, weet je je soms geen raad. Miljoenen mensen dienen afgoden. Machtige middelen zet satan in om duizenden kerkmensen te verleiden. Velen raken verstrikt in allerlei soort van verslaving, zeker ook door de media. Dat probleem is groter dan we doorhebben. Het kan ook ambtsdragers een machteloos gevoel geven. Wordt de kerk in ons land afgebroken?

Valt het je ook op hoeveel christenen er worden vervolgd en verdreven? Het is goed dat het RD hier zo veel aandacht aan besteedt. Ik hoop dat je deze artikelen op je laat inwerken.

We gaan samen de Bijbel lezen, want daar moeten we de antwoorden zoeken. Weet je dat het woord verdrukking 72 keer in de Bijbel staat? Tel daarbij op de woorden vervolging, verleiding en benauwdheid, met de werkwoorden die erbij horen. Lees deze teksten aandachtig. Dan zie je dat er door de Bijbel een aangrijpende rode draad loopt van het werk van de satan. Dit zien we vóór de komst van de Heere Jezus, maar ook daarna. En daar zit nu precies je moeilijkheid. Hoe komen we hier uit? Opnieuw door de Bijbel te lezen.

De weg van de Heere Jezus was de weg van het kruis. Daarom is dat ook de weg van Zijn kinderen. Lees Lukas 9:23 maar: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij.” De Heere Jezus troostte Zijn discipelen –nog voor Zijn sterven– dat Hij de wereld overwonnen had (Joh. 16:33). Maar, daarvoor sprak Hij: „In de wereld zult gij verdrukking hebben.”

Maar waarom heeft de Heere dat zo bepaald? Dit is Zijn wijze besluit geweest. Dat zou ons genoeg moeten zijn. De Heere bepaalt soeverein hoe Hij de wereld en ook Zijn kinderen bestuurt. Hij is daarvoor geen verantwoording schuldig.

Ik wil hier graag nog iets aan toevoegen, tot ons nut. De verleidingen en aanvechtingen van de satan laten ons zien dat we in het paradijs voor hem hebben gekozen. Juist Gods kinderen moeten zo hun diepe val meer en meer inleven. In die weg wil de Heere hen ook wonderlijk troosten vanuit het lijden van de Heere Jezus, zie antwoord 44 van de catechismus. Als laatste, juist in de weg van lijden leert de Heere Zijn volk verlangen naar de wederkomst. In het licht van zijn marteldood verlangt Paulus naar de eindoverwinning, die vastligt in Christus (2 Tim. 4:6).

Christus zal als de Overwinnaar wederkomen. Hij zal de Zijnen vanuit de grote verdrukking tot Zich nemen (Op. 7:14). Al Zijn vijanden zullen in toorn eeuwig verpletterd worden (Op. 19:15). Geloof je dat? Aan welke kant sta je zelf?


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.