Paulus zegt in 2 Korinthe 6:14-18 dat we „geen ander juk” aan moeten trekken met een ongelovige. Deze uitdrukking is afkomstig uit het Oude Testament, waar staat: „Gij zult niet ploegen met een os en met een ezel tegelijk”, Deut 22:10. Het was niet alleen ongepast om een rund en ezel samen onder één juk te brengen, het was zelfs wreed om dat te doen gezien hun verschillende lengte en gestalte. De uitleg hiervan is dat de gelovige niet gebonden mag zijn aan een ongelovige, omdat zij niets gemeenschappelijk hebben. Zij kunnen dus niet samen onder één juk worden gebracht. Een gelovige zal zijn of haar leven willen inrichten naar Gods wil, terwijl een ongelovige zich ten diepste niets aantrekt van wat de Heere wil en deze wil zelfs tegen kan staan.

De Heere verbiedt dit ons niet omdat Hij geen begrip voor ons zou hebben of omdat Hij ons verdriet wil doen. Het is juist omdat Hij ons liefheeft en ons voor verdriet wil behoeden.

Uit de praktijk blijkt dat mensen die gehuwd zijn met een ongelovige man of vrouw het vaak heel moeilijk hebben. Herkenbaar is dat je vriend zegt dat hij voor jou wel dingen wil laten. Maar hoe lang houdt hij dat vol, als dat geen keuze is die hij op basis van een innerlijke overtuiging heeft genomen? Van verschillende mensen die met een onchristelijk iemand zijn getrouwd, heb ik gehoord dat hun man/vrouw na verloop van tijd weer doorging met oude gewoontes (bijvoorbeeld voetbalwedstrijden op zondag kijken). Nog moeilijker werd het toen ze kinderen kregen: laat je hen wel of niet dopen? Hoe breng je hun eerbied bij voor de Heere en Zijn dienst als uit alles blijkt dat vader of moeder er niets mee heeft?

Je schrijft dat het geloof veel voor je betekent. Dat bevestigt dat het moeilijk, ja eigenlijk onmogelijk is om door te gaan met iemand met wie je het belangrijkste in je leven niet kunt delen. Zoals je zelf ook schrijft: „iemand met wie je niet op één lijn zit.” Als je niet op één lijn zit, kom je later onherroepelijk in conflict.

Je hebt de Heere gebeden om iemand die kerkelijk is, maar nu niet gekregen. Je gebed is op dit moment nog niet verhoord, maar dat betekent niet dat de Heere dit gebed later niet alsnog vervullen wil. De Heere vervult onze gebeden vaak anders en op een ander moment dan wij denken. Hij wil ons wel zegenen als we Hem gehoorzamen. Mozes zei op een van de meest moeilijke momenten van zijn leven tot God: „Indien Gij Zelf niet meegaat, doe ons van hier niet optrekken”, Ex. 33:15. Ik wens je toe dat dit ook jouw gebed mag zijn, hoe moeilijk het ook is.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.