Inderdaad, dat kan. Het is een gedachte die tegenwoordig heel breed leeft. De plicht om naar de kerk te gaan is ouderwets. Dat deed men vroeger, toen iedereen nog bij de kerk hoorde. De plicht om naar de kerk te gaan is ook een inperking van je vrijheid. Die vrije dag wil niemand missen. Maar als de invulling van die dag bepaald wordt door de kerk, dan ben je toch niet echt vrij. Het is zo’n inbreuk op je mogelijkheden, als de morgen en de middag of avond grotendeels in beslag genomen worden door een kerkdienst! Daar verzet je innerlijk zich tegen.

En er zijn toch mensen die eerlijk kunnen zeggen dat ze in God geloven, maar aan de kerk geen behoefte hebben? Weet je wat ik zulke mensen zou vragen? „Hoe vaak ontmoet u de Heere? Hoe vaak merkt u dat de Heere in uw hart en uw leven werkt?

Want daar zou het probleem wel eens kunnen zitten. Als je weinig contact met iemand hebt, neemt de behoefte om die ander te ontmoeten in de meeste gevallen vanzelf af. Zo gaat het ook in de verhouding met God. Als je je leven inricht zonder Hem, ook al geloof je dat Hij er is, zul je niet veel van Hem merken. En er zijn nogal wat jongeren van 14, 15, 16 jaar die zeggen: "Ik heb nog nooit iets van God gemerkt." En dat menen ze!

Weet je wat ik zulke mensen ook zou willen vragen? "Heeft de Heere er recht op dat u Hem gehoorzaamt?"

Het antwoord kan alleen maar ja zijn. Wie welbewust tegen Gods wens ingaat en niet naar de kerk gaat, moet echt niet op Zijn zegen rekenen. Aan gehoorzaamheid verbindt de Heere Zijn goedkeuring, aan ongehoorzaamheid Zijn afkeuring. Hoe? Onder andere door afstand van je te houden. Door niet te spreken en niet te laten merken dat Hij in je leven aanwezig is.

Maar gehoorzaamheid moet toch uit liefde voortkomen, niet omdat het moet? Zeker, maar de plicht om te gehoorzamen verdwijnt niet als je de liefde niet hebt. Als je God niet liefhebt en ook nog eens ongehoorzaam bent, sta je dubbel schuldig.

Het tegenovergestelde van deze houding is ook waar: Als je de Heere ontmoet of als je merkt dat Hij je helpt, is er een behoefte om het met anderen te delen. Dan merk je hoe goed het is om samen met anderen psalmen te zingen tot Gods eer. De kerk is daarvoor een uitnemende plaats.

Is dit een Bijbelse gedachte? Ja. Lees maar in Psalm 40. David vertelt daar hoe hij smachtend naar de Heere heeft uitgezien, hoe hij geschreeuwd heeft om hulp en redding. Hij vertelt ook dat de Heere gekomen ís en hem uit de modder van de ellende heeft gehaald. En toen? Toen wilde David zingen. In z'n eentje? Nee!

"Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, Een lofzang voor onze God!" (vers 4) En even verderop: "Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente. Zie, mijn lippen bedwing ik niet." (vers 10)

Geloven zonder de kerk? Een onmogelijke mogelijkheid.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.