Goede vraag! Het doet me denken aan een gesprek dat ik iemand eens hoorde voeren met een groep jongeren: 'Meneer", zei er een, 'het is zo saai in de kerk!" Leg eens uit; wat is er saai aan? 'Er gebeurt gewoon niks. Je zit anderhalf uur te zitten en soms nog langer. Daar is toch niets aan!" Er gebeurt gewoon niks, zeg je. Dan is me nogal een uitspraak. Moeten we straks even op terugkomen.

Ik heb alleen eerst een vraag voor je. Wat zien al die kinderen van God in de kerk dat ze er zo graag naartoe gaan? „Gaan die er altijd graag naartoe dan?" Helaas niet altijd. Maar je zult ze niet snel horen zeggen dat dat aan de kerk ligt.

Dus nog een keer mijn vraag: Wat zien Gods kinderen dan in een kerkdienst? 'Ja, als je kind van God bent, zal het wel anders zijn. Ik weet niet hoe dat voelt."

Erg is dat. Je zegt zelf dat je geen kind van God bent, je snapt dus niet wat er eigenlijk in de kerk gebeurt en toch lever je kritiek. Niet zo eerlijk, vind je wel? 'Nee, dat niet, maar er kan toch wel een beetje meer actie in zo'n kerkdienst gebracht worden?" Voor wie? Voor jou? Voor de jongeren die anders zo moeilijk naar de kerk te krijgen zijn? Het is niet verboden over dat idee na te denken en te praten. Maar je bent pas eerlijk als je je éérst verdiept in de rijkdom die Gods kinderen in de kerk vinden.

Allen die de Heere liefhebben, herkennen iets van Davids uitspraak: 'Eén ding heb ik van de Heere begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen van mijn leven mocht wonen in het huis des Heere" (Psalm 27:4). Hij zegt er ook bij wat hem daar trekt: 'om de lieflijkheid des Heeren te aanschouwen en te onderzoeken in Zijn tempel."

Er gebeurt niks, zei je. Het tegenovergestelde is waar. Het meest ontzaglijke en heerlijke dat je als mens op aarde ooit kunt zien, is te zien in Gods huis: de lieflijkheid des Heeren! En het belangrijkste wat je als mens op aarde ooit kunt onderzoeken, is te vinden in de kerk: het levende Woord des Heeren, de Heere Jezus Christus!

Ik weet dat de dienst in de oudtestamentische tempel levendiger was dan onze kerkdiensten. Maar de kern is hetzelfde: het gaat om God, Die Zich in Zijn huis laat horen en ontmoeten!


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.