Dat is een hele worsteling waar je in zit! Ik zal je eerlijk zeggen dat ik me als dominee ook wel schuldig voel. Zijn wij de oorzaak van je verwarring? Gods knechten zouden allemaal dezelfde boodschap moeten uitdragen. Natuurlijk, accenten verschillen. Dat zie je ook bij de apostelen. Maar wat de hoofdzaken betreft brachten ze hetzelfde Evangelie. Je vraag houdt me daarom een spiegel voor, die ik nuttig vind. Ik moet mezelf beproeven of ik echt volgens Gods Woord spreek en schrijf (Jes. 8:20).

In de Bijbel lees ik ook dat er voorgangers zijn geweest met een verkeerde boodschap. Van wie had Jeremia het meeste last? Van de valse profeten. De Heere Jezus werd het meeste tegen­gesproken door de Farizeeën en de Schriftgeleerden. Heel wat teksten in het Nieuwe Testament waarschuwen tegen dwaalleraren. ’t Is verdrietig genoeg dat ze er zijn, maar je moet er wel rekening mee houden. Dwaal­leraren trekken soms de grootste massa’s mensen (zie ook 2 Tim. 4:3-4). Daarom, beproeft de geesten, of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1). Maar, zeg je, hoe dan? Vraag allereerst om het licht en de leiding van de Heilige Geest. Hij is het Die in al de waarheid leidt (Joh. 16:13).

Dan nog een paar gedachten om je te helpen. Zit je onder een zuivere prediking? Wordt God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd? Is er troost voor een verslagen zondaar? Anders gezegd, worden zonde en genade, Adam en Christus met ernst en liefde gepredikt? Geeft je geweten getuigenis dat je eerlijk behandeld wordt? Houd dan vast aan die prediking en laat je niet verwarren door allerlei meningen die op je afkomen.

Wees voorzichtig met mensen die zichzelf opwerpen alsof zij de waarheid hebben uitgevonden. Sommige mensen richten complete websites in, met veel artikelen van zichzelf en scherpe aanvallen op anderen, op kerken en predikanten. Maar ootmoed is toch een kenmerk van het ware? Ik zou zeggen: scherm jezelf af voor al die meningen. Op internet­fora zie ik honderden pagina’s met discussies over geloofs­zaken. Ik vraag me af of ze nuttig zijn voor je ziel. Vele ervan zijn knap verwarrend. Lees liever je Bijbel. Die spreekt zichzelf niet tegen.

Ik hoop ondertussen dat je tijdens dat lezen of het luisteren naar de preek op een goede manier verward wordt. Zo verward en verslagen dat je zegt: Wat moet ik doen om zalig te worden? Dan zul je uit het Evangelie antwoord krijgen. Dat is een antwoord dat je niet verwart, maar wel verwondert.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.