Een mooie vraag! Ik heb ook een vraag. Ken je een kind van God dat aan het avondmaal gaat? Stel je vraag dan ook aan hem of haar. Misschien vind je dat moeilijk. De ander zal het ook niet zo eenvoudig vinden. Toch zou ik het proberen. Vraag van tevoren aan de Heere of je antwoord krijgt.

Waarom wijs ik je hierop? Als een kind van God vanuit het hart spreekt over het avondmaal, kan dat veel voor je betekenen. Je voelt dat het echt is. Je wordt er hopelijk jaloers op. Het brengt je op de knieën om de Heere te smeken om bekering.

Je vraagt wat iemand voelt die aan het avondmaal gaat. Ik denk dat je vooral bedoelt: als dit voor de eerste keer gebeurt. Het belangrijkste is dan niet wat zo iemand voelt, maar wat hij of zij gelooft. Zonder het zaligmakende geloof mag niemand aan het avondmaal komen. Het is immers alleen voor Gods kinderen ingesteld. Er moet eerst een wonder gebeuren, waardoor God ons krachtig roept uit onze zonde en doodsstaat. Wat ga je dan geloven? Dat je een zondaar bent. Dat is aangrijpend! We kunnen niet anders dan zondigen. En God kan niet anders dan de zonden haten. Geloof je dat? Dat geeft een gevoel, zeker. Het geeft droefheid en schrik. „Wee mij, want ik verga”, zo riep Jesaja uit (Jes. 6:5). Je begrijpt dat zulke mensen hoog opzien tegen de heiligheid van het avondmaal. Daar staan ze buiten! Dat is voor Gods volk. Dan is het niet de vraag: hoe kom ik aan het avondmaal? Maar: hoe kom ik met God verzoend?

Wat is het groot als de Heere aan verloren zondaren laat verkondigen dat er een middel is om zalig te worden. God heeft in Zijn eeuwige liefde Zijn Zoon gegeven, Die Zichzelf overgaf in de dood. Dat is ook de prediking van het avondmaal. Om aan het avondmaal te gaan, is geloof in de Heere Jezus nodig: een diepe overtuiging, door de Heilige Geest gewerkt, dat ik alleen door Hem behouden kan worden. Geeft dat ook een gevoel? Ja, van verlangen naar Hem. Hij is zo onmisbaar om me zalig te maken.

Zulken worden door de Heere geroepen om tot Hem te komen (Jes. 55:1 en 2). Vele bezwaren bezetten hun hart. Hoe rijk is het als de Heere Zelf die vragen oplost, door te roepen tot Hem. In die weg krijgt ook het avondmaal betekenis. Daar is Hij de Gastheer. „Ik heb grotelijks begeerd dit Pascha me u te eten” (Luk. 22:15). Juist dat spreken van de Heere geeft vrijmoedigheid om aan het avondmaal te gaan. Hoe? Verslagen van hart, met een verlangen naar de Heere Jezus en een behoefte om voor Hem te leven.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.