Ik kan me voorstellen dat je schrikt als deze woorden uit het formulier worden voorgelezen. Ze laten zien dat onze vaderen het gaan naar het avondmaal een ernstige zaak vonden. Waarom? Omdat Gods Woord er zo over spreekt. De woorden die je noemt, komen namelijk rechtstreeks uit de Bijbel, zie 1 Korinthe 11: 27-29.

Waarom die ernst? Het avondmaal is niet de maaltijd van een mens, maar van de Zoon van God, de Koning der koningen. Het is een heilige tafel, waar niet iedereen zomaar mag aanzitten. Niet iedereen wordt genodigd. Er moet eerst iets geleerd zijn van de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. Dan gaat het om de beleving van het hart, door het werk van de Heilige Geest.

We liggen verloren door onze zonde. Geeft dit ook droefheid en verslagenheid in het hart? De les moet geleerd zijn om door het geloof de zaligheid in de Heere Jezus Christus te zoeken. Hij is immers de Gastheer van het avondmaal? Is er ook een oprecht verlangen om tot eer van de Heere en in liefde tot de naaste te leven?

Wie hier niets van kent, is geen kind van God en mag niet aan de avondmaalstafel plaatsnemen. Dit geldt in het bijzonder als mensen bepaalde zonden hardnekkig vasthouden, in onenigheid met de naaste leven en dat niet willen oplossen. Gaan ze toch aan het avondmaal? De Heere neemt hun dit, met eerbied gesproken, hoogst kwalijk. Als straf krijgen ze Gods oordeel. Hun hart wordt nog harder, hun geestelijke blindheid groter. Vaak laten zulke mensen zich niet waarschuwen. Soms gaan ze later zelfs de wereld in.

Kunnen ze nog bekeerd worden? Bij de Heere zijn alle dingen mogelijk. Maar de praktijk leert dat het niet zo vaak gebeurt. Vaak worden de waarschuwingen in de wind geslagen. In dat geval loopt het uit op het eeuwige oordeel (zie kanttekening 77 bij 1 Korinthe 11:29).

Kunnen Gods kinderen zichzelf ook een oordeel eten en drinken? Als ik de kanttekeningen bij 1 Korinthe 11:29 goed begrijp, kan dat ook. Dat gebeurde in Korinthe. God kastijdde Zijn kinderen, omdat er misstanden waren rond het avondmaal. Hij tuchtigde hen, zo lezen we in vers 30, maar met het doel dat ze zich zouden bekeren.

Wie schrikken er het meest van de woorden "Die eet en drinkt zichzelf een oordeel"? Als ik me niet vergis, zijn dat juist Gods kinderen. Zij komen er in de week van voorbereiding niet best van af. Ze liggen, zo zegt het formulier, midden in de dood. Maar juist tot hen komt de lieflijke nodiging om de zaligheid in Christus alleen te zoeken. Voor hen valt het zo mee. Zij ontvangen genade en de tekenen van Christus' offer tot een volkomen verzoening van hun zonden. Zij mogen ervaren: "Deze ontvangt de zondaars en eet met hen" (Lukas 15:2).


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.