In de geschiedenis van de kerk is er over heel wat onderwerpen gediscussieerd. Anders gezegd, heel wat zaken uit de Bijbel zijn hevig aangevochten. Dat geldt in het bijzonder de belijdenis dat Jezus Christus waarachtig en eeuwig God is. De Joden hebben Hem om deze belijdenis ter dood veroordeeld (Matth. 26:65-66, zie ook Joh. 5:18). Ze hadden het goed begrepen. Jezus noemde Zichzelf inderdaad God, lees maar in Johannes 10:24-39. Ontzettend dat Hij om deze heerlijke waarheid verworpen werd.

Een heerlijke waarheid, zeg je? Jazeker. Ik begrijp goed dat er over Jezus’ Godheid veel gestreden is. Daarmee staat of valt namelijk de hele zaligheid. Dat weet de duivel ook. Hij valt altijd aan wat grote waarde heeft. Denk maar mee.

Was Jezus geen God, hoe kon Hij Gods toorn tegen de zonde dragen? Was Hij geen God, hoe kon Hij een offer brengen dat genoeg was om de schuld van al Zijn kinderen te verzoenen? Hoe kon Hij hen anders terugbrengen in de gemeenschap met Zijn Vader? Hoe kon Hij de Heilige Geest zenden (Joh. 15:26) om geestelijk dode zondaren tot het leven op te wekken (Matth. 3:11, Joh. 3:5)?

Nu kom ik bij een stukje van je vraag dat ik heel goed kan begrijpen. Je vindt het alles moeilijk te geloven? Je loopt vast als je nadenkt over sommige Bijbelteksten? Wel, ik geef je de hand. De tekst uit Markus die je noemt, vind ik ook moeilijk. Ik heb altijd het volgende antwoord geleerd. Dit spreekt Jezus naar Zijn menselijke natuur, in Zijn vernedering (zie de kanttekeningen). Ga ik hierover puur met mijn verstand nadenken, dan kom ik er niet uit. Echt niet. Als God wist Hij het wel, als mens niet? Maar ik wil het wel van harte geloven. En vervolgens mijn verstand indammen, anders gaat het zomaar met me op de loop. Want waar gaat het om? Dat ik deze Zaligmaker persoonlijk leer kennen. Net zoals Thomas, die het gelovig uitriep: Mijn Heere en mijn God.

De wil van de Heere Jezus verschilde in Gethsémané niet met de wil van Zijn Vader. Juist niet, want Hij bad: „doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede.” Hij onderwierp Zich aan het zware lijden, hoewel Hij er eerst voor terugschrok. Hij was ook mens! Jezus voelde de ontzaglijke toorn van God tegen de zonde. Het maakte Hem zeer beangst. Hij worstelde ermee, maar zocht ook toen de wil van Zijn Vader.

Tot zover een poging om het wat uit te leggen. Nu nog een verzoek. Wil je de Heere eerbiedig vragen om een les te leren die ik je niet kan leren? Vraag Hem om licht, zodat je met je hart leert dat je een Zaligmaker nodig hebt Die echt God is en Die je daarom ook echt met God kan verzoenen. Van zo’n Zaligmaker is er maar één (1 Tim. 2:5). En dat is genoeg.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.