Laat me raden. Jullie hadden het over de trappen van de vernedering van Christus. En de eerste trap is dan: de nederige geboorte. De Heere Jezus is arm geworden. Er staat in 2 Korinthe 8:9 dat Hij rijk was, maar arm werd. Ging het er alleen om dat Hij arme ouders had? Dat Zijn ouders misschien niet genoeg geld hadden om een plaatsje te regelen in een herberg? Ik denk het niet. Toen de wijzen met het goud langs geweest waren, waren zijn ouders ineens rijk. Maar dat veranderde natuurlijk niets aan Christus’ eerste trap van vernedering.

Denk maar eens mee. Toen Hij in de hemel woonde, was Hij oneindig machtig. Hij had hemel en aarde geschapen uit het niets en nu ligt Hij daar als een mensje: in een kribbe. Helemaal afhankelijk. Als ieder baby’tje. En later wordt Hij vermoeid. Hij, de Eeuwige, kreeg een zwak lichaam.

Maar er is nog meer aan de hand. Ik heb vroeger geleerd dat het bij de trappen van Christus’ vernedering gaat om Zijn verhouding tegenover de Heere. Op het moment dat Hij mens werd, werd Hij schuldig. Dat kun je je bijna niet indenken. Terwijl Hij in de hemel altijd de volle liefde van de Vader genoot, werd Hij mens. En doordat Hij mens werd, viel Hij onder de wet. Nu niet meer de vriendelijke liefde van de Vader, maar Gods toorn. Ineens viel Hij onder het strenge oordeel van de rechtvaardige God. Het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen. Kun je dat begrijpen? Dat de Heere Jezus dat wilde? Niet alleen weg uit de prachtige omgeving van de hemel, maar ook een onbegrijpelijk liefdevolle relatie prijsgeven?

Misschien denk je deze dagen: pff, al weer Kerst; ik ken al die verhalen uit Lukas al. Dan heb ik een tip. Let =eens niet al te veel op de omstandigheden, op de reis, de kribbe, de doeken en zo, maar focus op het wonder dat Jezus zo gewillig was om mens te worden. Voor wie? En waarom? Leer de tekst uit Korinthe uit je hoofd. „Want gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zou rijk worden.” Als je daarop gelovig „ja, Heere” leert zeggen, wordt dit het heerlijkste kerstfeest in je leven.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.