Eens zat ik in een gezelschap van dove mensen. Ze ‘praatten’ druk met elkaar. Ik zag dat ze elkaar prima verstonden. Maar ik verstond het meeste niet. En zij mij niet als ik praatte zonder dat ze mij zagen. We waren ‘doof’ voor de taal van de ander.

Waarom dit voorbeeld? Omdat de Heere in de Bijbel zegt: „Hoort, gij doven” (Jes. 42:18). Hij noemt Israël „doven, die oren hebben” (Jes. 43:8). De kanttekening legt uit dat ze wel lichamelijke oren hadden, maar geen geestelijke oren. We stuiten hier op de trieste werkelijkheid van onze diepe val in Adam. De Heere sprak in het paradijs tot Adam en Eva. Zij verstonden die stem. Waarom? De mens was naar Gods beeld geschapen. Daardoor kenden Adam en Eva de Heere. Ze spraken tot God en Hij tot hen. Wat een gelukkige mensen!

Maar dat is voorbij. Door de zonde, die ook onze zonde is, zijn we dit beeld kwijtgeraakt. Nu zijn we geestelijk doof en blind. De Heere spreekt met een duidelijke stem; vooral door de Bijbel en de prediking. Ook spreekt Hij in de natuur en door allerlei gebeurtenissen. Zo sprak de Heere zelfs tot de goddeloze Manasse, maar hij wilde niet luisteren (2 Kron. 33:10). Dat is ook zo’n ernstig gevolg van onze zondeval. Soms begrijp je heel goed wat de Heere door Zijn Woord tot je zegt. Hij roept op tot bekering. Maar, maar… en dan komt het, eigenlijk komt me dat niet goed uit. Want bekering kost zo veel.

Merk je waar de kern van het probleem zit? Begin daarom bij het begin en smeek de Heere om geestelijke oren (Openb. 2:7, 11,17 enz.) en een nieuw hart (Ezech. 36:26-27). Begin de dag altijd op je knieën. Bid de Heere om Zijn Woord te leren verstaan. Verwacht het niet van bijzondere dingen, bijvoorbeeld dat je de Bijbel openslaat en een aansprekende tekst ziet.

Je kunt veel beter aandachtig luisteren naar het Bijbelgedeelte dat aan de beurt is aan tafel, tijdens de dagopening op school of het gedeelte dat in je dagboek staat. Ga met al je vragen biddend naar de kerk, dat is de plaats waar de Heere al zo veel antwoorden heeft gegeven. En blijf de Heere zoeken. Maar houd Hem geen tijdstip voor om te antwoorden, want dat bepaalt Hij Zelf. Het is een wonder als Hij een zondaar antwoordt.

Ten slotte, als ik graag een antwoord van de Heere krijg, moet ik ook de vraag stellen: Wil ik altijd naar Hem luisteren, of alleen als mijn probleem om een oplossing vraagt?

Voel je aan wat nodig is? Een wonder van waarachtige bekering. Dat geeft een afhankelijk leven. Zo lezen we in Psalm 85:9: „Ik zal horen, wat God de Heere spreken zal.” In datzelfde vers lees je dat de Heere dan echt antwoordt; door Zijn Woord en Geest. Hij geeft dan ook het geloof om te weten dat het echt de Heere is Die spreekt. Zo’n leven wens ik je van harte toe.

15-01-2014 | ds. J. M. D. de Heer

beeld Fotolia