Je stelt iets aan de orde wat bij heel veel christenen, jongeren en ouderen, leeft. Er kan van alles achter zitten. Je hebt bijvoorbeeld te weinig kennis van je eigen geloof, waardoor je je onzeker voelt en niet goed kunt verwoorden wat je gelooft. Als dit bij jou het geval is, neem dan de tijd om geconcentreerd Bijbel te lezen en een goed boek over de verantwoording van het christelijk geloof.

Misschien ervaar je God niet of nauwelijks en leef je vaak alsof Hij er niet (bij) is. Dan denk je: „Waarom zou ik uitkomen voor Iemand Die niet belangrijk voor me is?” Als dit jouw probleem is, bekeer je dan. Lees Jesaja 55!

Het zou ook kunnen dat je innerlijk afhankelijk bent van de mening van een ander over jou. Dat is algemeen menselijk, maar ook heel belemmerend. Terwijl je, net als ieder ander, jezelf mag zijn. Goed om te weten is dit: bepaalde gevoelens zijn in de puberteit veel sterker dan in alle andere levensfasen. Een van die gevoelens is schaamte. Niets is zo vervelend als je te moeten schamen. Het gevolg is dat je als puber dat probeert te voorkomen. Door stoer gedrag, door je innerlijk te verbergen, door met elkaar te geinen en te giechelen.

Je kunt je voorstellen hoe bevrijdend het moet zijn om je niet te hoeven schamen. Ook niet voor je geloof. En dat is mogelijk! Neem David eens als voorbeeld. Je ziet hem in 2 Samuël 6 gaan, voor de ark uit. Zijn koninklijke rijdier heeft hij thuis gelaten, zijn koninklijke bovenkleed heeft hij afgelegd, zijn ereplaats in de stoet heeft hij verlaten. En hij danst in zijn onderkleed uit alle macht voor de ark uit! Zijn vrouw Michal schaamt zich wild voor hem. Maar hij zegt: „Ja, voor het aangezicht des Hééren heb ik gehuppeld! Ook zal ik mij nog geringer houden dan alzo!”

Heb je God in het oog en voel je Zijn goedheid? Dan is er voor schaamte geen plaats. Lees ook Hebreeën 2:10-13 eens. Daar staat dat de Heere Jezus Zich er niet voor schaamt Zijn zwakke, bange, zondige volgelingen „broeders te noemen.” Hoe kan dat? Omdat Hij, de enige Mens Die Zich nooit hoefde te schamen, bezig is hen aan Hem gelijkvormig te maken.

Zonder schaamte van God getuigen, kan dat? Ja, om Jezus’ wil!


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.