Wat zeg je als mensen vragen wat jij gelooft? Hoe vertel je wat de kerk leert op grond van de Bijbel? Over wie de mens is en wie God is? Over de vraag waarom wij op de aarde zijn en waar het allemaal eindigt? Het zijn weerbarstige onderwerpen. Over genade die niet voor iedereen is. Over de mens die totaal verdorven is. Over God Die heilig is.

Het helpt misschien als je mensen voorbereidt. Je kunt dan aangeven dat het niet super simpel is, allemaal. Je kunt de ander vragen of hij tijd heeft en voldoende interesse om het hele verhaal te horen. Je kunt van tevoren al zeggen dat de Bijbel soms confronterend is.

Het maakt vervolgens niet zo veel uit waar je begint. Je kunt bij het begin beginnen. Bij de heerlijke schepping, de val van de mens. Soms kun je ook aansluiten bij de vraag van een ander. Vanzelfsprekend vertel je over Golgotha, waar al Gods deugden zichtbaar zijn: Zijn liefde en Zijn volmaakte rechtvaardigheid, Zijn haat tegen de zonde en Zijn genade voor de grootste der zondaren.

Misschien is het voor jou wel lastig om het hele verhaal te vertellen aan iemand die de Bijbel niet kent. Verdiep je er daarom zelf steeds weer in, zodat je de leer helder hebt. Bid of je trouw mag zijn en eerlijk. Als je zaad strooit, is het jouw verantwoordelijkheid om het goede zaad te strooien.

Het is niet je verantwoordelijkheid hoe het ontvangen wordt. Als je eerlijk bent, kan het zomaar zijn dat de ander geïrriteerd raakt. Bereid je daarop voor. Schrik er niet van. De preek van Petrus op het pinkster­feest was ook confronterend. Mensen begonnen ermee te spotten. Ook de preek van Paulus op de Areopagus riep felle, onvruchtbare discussies op.

Je weet niet wat de uitkomst is. Soms zijn mensen afwerend, maar denken ze er later toch over na. Soms zijn mensen heel geïnteresseerd, maar vergeten ze het weer snel. Neem je gesprekspartner mee in je gebed. Verwacht het vooral niet van je eigen verhaal. Het is de Heilige Geest Die harten inwint voor de waarheid van Gods Woord. Denk aan Pinksteren. Op de confronterende prediking van Petrus werden 3000 mensen gretig gemaakt om het Evangelie te leren kennen.


 

Loop je met een geloofsvraag? App hem naar 06-20601065 of mail naar info@puntuit.nl.