Dat is een vraag die riskant is om te beantwoorden. Elk antwoord zal namelijk vanuit een bepaalde hoek tegenspraak oproepen. Ontken je namelijk dat God van alle mensen houdt, dan zal iemand wijzen op Johannes 3:16. Daar staat het toch zwart-op-wit? „Alzo lief heeft God de wereld gehad…” En die wereld, daar hoort ieder mens toch bij?

Zou je echter bevestigend antwoorden en zeggen: Je mag tegen ieder mens zeggen dat God van hem of haar houdt, dan zal een ander weer tegenwerpen dat er een verkiezing en een verwerping is. Niet iedereen wordt zalig. En zou God verworpenen kunnen liefhebben?

Welk antwoord moet je nu geven op de vraag hoe er geëvangeliseerd moet worden? En moet je daarbij trouwens kiezen uit een van bovenstaande uitgangspunten? Ook wie ervan overtuigd is dat niet alle mensen zalig worden, kan in het aanbieden van de genade heel ruim spreken en preken. En andersom: wie eerlijk Johannes 3 leest, stuit niet alleen op Gods liefde die uitgaat naar heel Zijn schepping, maar ook op het onderscheid dat Jezus Zelf maakt: wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien (vers 36).

Die beide werkelijkheden moet je naast elkaar laten staan, zoals de Bijbel zelf ook doet. Gods liefde tot zondaren, die Hem ertoe bracht Zijn Zoon te geven, kan niet rijk genoeg uitgestald worden. Tegelijk moet de boodschap glashelder zijn: slechts het ware geloof geeft deel aan Christus en aan de zaligheid die Hij verworven heeft.

Ik geloof dat het belangrijk is om bij evangelisatiewerk heel dicht bij dat spreken van de Bijbel te blijven. Ik denk namelijk dat het probleem dat achter je vraag ligt deels is veroorzaakt door mensen die hun eigen ‘versie’ van het Evangelie hebben geformuleerd. Want zeg nu eens eerlijk: welke apostel heb je ooit tegen iemand die nog niet geloofde, horen zeggen: „God houdt van u”? Dat geldt overigens ook voor de populaire slogan ”Kies voor Jezus”. Zo hebben Petrus, Filippus, Paulus en de anderen nooit gepreekt. Ze hebben de Naam van Christus verkondigd. En vervolgens hebben ze in alle ruimte en ernst gezegd: „…dat een iegelijk die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam” (Hand. 10:43). Wie aan die oproep gehoor geeft, mag zich voor eeuwig koesteren in de verkiezende liefde van God in Christus.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.