Bij ons komen ze ook weleens, en je vraag zet mij ook weer aan het denken. Bedankt daarvoor. Laat ik eerst zeggen wat je niet moet doen: discussiëren. Ik zei eens: „Jullie geloven toch niet dat de Heere Jezus Zelf ook God is?” Maar dat was niet zo handig van mij. Bij discussiëren gaat het al snel om overtuigen of overtuigd worden. Om winnen of verliezen. Wie wint is niet degene die gelijk heeft, maar degene die het beste kan discussiëren. Veel Jehova’s getuigen kunnen zulke gesprekken wel aan. Ze zijn er misschien in getraind. Bovendien hebben ze een aangepaste Bijbel. Zo kom je er nooit uit.

Ik denk dat je het beste eerst maar even helemaal niet over geloof kunt gaan praten. Informeer belangstellend wie ze zijn. Waar ze vandaan komen. Of ze zelf misschien ook kinderen hebben. Hoe vaak ze dit doen. Leg even contact. Daarna zou je bijvoorbeeld kunnen vragen wat zij persoonlijk de mooiste tekst uit de Bijbel vinden. Als ze daar iets over vertellen, en je hebt nieuwsgierig doorgevraagd, kun je zeggen: Vind je het goed dat ik ook zeg wat ik de mooiste tekst van de Bijbel vind? Dan kun je daar iets over vertellen. Misschien hebben zij ook vragen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een andere vraag, bijvoorbeeld wat ze aan hun geloof hebben of wat God voor hen persoonlijk betekent, of wanneer ze bidden en waarvoor. Maar steeds neem je daarna de ruimte om zelf iets persoonlijks over hetzelfde thema te zeggen, om te getuigen.

Ik snap wel dat dit niet zo gemakkelijk is. Dat is niet erg. Misschien is er juist daarom vanaf het begin van het gesprek wel een gebed in je hart om hulp van boven. Het is niet erg als Jehova’s getuigen een keer bij je langskomen. Je komt namelijk zelf ook voor een vraag te staan: wie is de Heere voor mij? Dat is een goede vraag om over na te denken.

Als de Heere niet het belangrijkste is in je leven, dan is het extra moeilijk om in gesprek te gaan met mensen die een dwaalleer aanhangen. Dan is de belangrijke tekst uit de Bijbel voor jou deze: „Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.