Het is een mooi onderwerp dat je aansnijdt. Als christelijke jongere heb je een geweldige rijkdom, een grote schat. Je kent de Bijbel, je weet dat er een God is, je weet wat het doel van het leven is, je weet van twee wegen en drie stukken en ga zo maar door. Je hebt vijf of misschien wel tien talenten. Hoe ga je daarmee handelen? Hoe ga je iets van die geweldige rijkdom uitdelen aan mensen die niets hebben? Die niet weten dat God bestaat? Die geen Bijbel hebben?

Ik denk dat je moet waken voor alle krampachtigheid. Blijf dicht bij jezelf, als je het Woord brengt. Als je naar mensen gaat en denkt: nu moet ik het beslissende woord zeggen, dan ga je al snel preken. Dat is het werk van dominees en evangelisten op bijeenkomsten. Preken past niet bij een gesprek in de kantine of op straat.

Er is nog een reden om niet krampachtig te zijn. Het is werk in Gods Koninkrijk. Het is Gods werk. Als Hij een ziel wil redden, gebeurt het. Dat hangt niet van jou af.

Jij moet doen wat je kunt doen. Het eerste is contact maken. Een goede relatie is belangrijk om je collega of buurman te winnen voor het Evangelie. Denk na wat het beste werkt. Wat past bij jou en wat past bij degene die je spreekt. Wees nieuwsgierig naar de ander. Stel eens wat vragen. Vertel iets over jezelf. Wat vind jij belangrijk in het leven? Soms werkt het om vooraf te vragen of de ander het goed vindt dat je iets over de Bijbel vertelt.

Zo kan een gesprek ontstaan. Wat moet je dan zeggen? Wat is het allerbelangrijkste? Ik weet niet of je dat zo moet plannen. Misschien moet je van te voren niet te veel nadenken over wat je gaat zeggen. Ga liever in gebed. Vraag of de Heere je wijsheid, tact, trouw en eerlijkheid wil geven. Zo kan het zijn dat er tijdens het gesprek steeds een stil gebed tot God is om de goede woorden. Dat is het beste.

En dan kun je de uitkomst aan de Heere overlaten. Misschien was dit de laatste keer dat je gesprekspartner met het Woord in aanraking kwam. Je weet het niet. Het ligt ook niet op jouw schouders. Draag deze persoon op aan de Heere, Die ieders leven leidt en soms de kleinste dingen wil gebruiken om een zondaar aan Zijn voeten te brengen.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.