Met je vraag geef je een belangrijk signaal door. Als we willen weten of iets goed is, moeten we de Bijbel nemen en bestuderen. Heel praktisch. Dank daarvoor. Het is een les die ons allemaal past. God noemt de Bijbel een lamp voor je voet.

Je hebt de kanttekeningen gelezen. Laten we eens precies kijken wat daar staat. Bij de woorden „En nu blijft geloof, hoop en liefde” staat deze kanttekening: „Dat is, hebben wij van node, dat al deze deugden in ons zijn en blijven. Want zonder geloof kunnen wij niet gerechtvaardigd worden, en is het onmogelijk Gode te behagen; en zonder hoop kan het geloof niet staande blijven, en door de liefde moet het geloof dadig zijn.”

De kanttekening geeft het grote belang van deze drie dingen weer. Je moet geloof, hoop en liefde hebben en houden. Waarom? Dit wordt per woord uitgelegd. Geloof: zonder geloof kun je niet zalig worden en niet doen wat God wil. Hoop: zonder hoop sterft je geloof: geloof kan het niet volhouden zonder hoop. Liefde: zonder liefde heb je niets aan je geloof: het komt niet tot daden.

Nu kom ik bij je vraag. Mag je zo’n ketting dragen? Ik denk het wel. Met zo’n ketting laat je zien dat je christen bent. In de Bijbel staat dat je je niet hoeft te schamen voor het Evangelie (bijv. 2 Tim. 1:8). Misschien dat (te) veel jongeren en ouderen zich er tegenwoordig een beetje voor schamen dat ze christen zijn. Dat is niet goed.

Maar als je dan het geloof niet hebt? Mag je dan ook zo’n ketting dragen? Dat kan toch niet: zo’n ketting om je nek dragen, maar in je hart ongelovig blijven. Een mooi ankertje laten zien, maar zelf je hoop op deze wereld stellen. Een hartje dragen met een hart vol zelfliefde.

Je hebt gelijk. Maar de oplossing is niet: de ketting afdoen. Niet de ketting moet verdwijnen, maar het ongeloof, de ijdele hoop en de zelfliefde. Iedere keer als je de ketting omdoet, als je jezelf ziet in de spiegel, is dat een signaaltje voor je. Een dagelijkse herinnering. Een stil gebed. „Heere, ik draag deze ketting wel. Maar in mijn hart is geen geloof, geen hoop en geen liefde. Dat kan toch niet. Wilt U deze dingen vandaag in mijn hart werken?” En wees ervan overtuigd: er is Iemand Die je dan ziet staan en naar je luistert.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.