Tja, wat zou je op zaterdag als vakken­vuller, caissière of medewerker op de groente­afdeling kunnen laten zien van je christen-zijn? Dat is wel een beetje puzzelen. Moet je erover beginnen als collega’s vertellen dat ze op zaterdagavond naar de kroeg gaan? Of moet je een kettinkje dragen met een kruisje eraan? Of moet je tijdens een gesprek zeggen: „Weet je wat de Bijbel daarover zegt?” Best lastig allemaal. 

Als je in een supermarkt werkt, weet je veel van reclame. Reclame heeft wel iets te maken met je vraag. Soms hebben bedrijven heel veel geld over voor reclame: op allerlei manieren proberen ze binnen te komen: „Bij mij moet je zijn. Ik ben de beste, de goedkoopste.” Je hebt ook andere bedrijven. Die reserveren niet zo’n hoog budget voor reclame. Ze investeren in kwaliteit. Ze vertrouwen erop dat goede kwaliteit uiteindelijk leidt tot goede verkoop en trouwe klanten.
Als je getuige wilt zijn, zou je eens na moeten denken over deze laatste manier. Als ik het eens zo oneerbiedig mag zeggen: investeer in de kwaliteit van je christen-zijn. De eerste vraag is daarbij: ken je de Heere persoonlijk? Onderzoek jezelf voor Gods aangezicht. En anders, maak daar vandaag nog biddend werk van. Als je de Heere Jezus al wel mag kennen, reserveer dan voldoende tijd om met deze dingen bezig te zijn. Lees goede boeken en overdenk wat je leest. Neem de preek van zondag mee de week in, overleg in je hart wat je hebt gehoord. Neem ’s morgens voor je naar de supermarkt gaat wat meer ruimte voor stille tijd. Doe dit alles in diepe afhankelijkheid, biddend om de hulp van de Heilige Geest.
In Psalm 1 gaat het over een christen die is als een boom die altijd vrucht geeft. Over een vruchtbaar leven gesproken! Hoe komt iemand zover? Kijk eens naar het vorige vers. Zijn lust is in des Heeren wet, in Gods Woord. Hij overdenkt dat dag en nacht.
Als je zo uit het Woord probeert te leven, hoef je je geen zorgen te maken over de vraag of je getuige bent. Dan ben je dat. Door je innerlijk. En dan kun je ook aan de Heere vragen of Hij wil geven dat je eens een goed gesprek mag hebben met die ene collega. Stel je vertrouwen dan maar op de Heere, en niet op jezelf. Lees nog even in Psalm 1: „Alles wat hij doet, zal wel gelukken.”


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.