Deze vraag heeft te maken met allerlei ingewikkelde discussies. Over de plaats van Israël en over de kinderdoop bijvoorbeeld. Daar kan ik niet veel over zeggen. Het belangrijkste voor nu is dat het verbond dat God sloot met Abraham hetzelfde verbond is waar wij in delen. Zoals Abrahams kinderen besneden werden, zo is het Bijbels als ook onze kinderen gedoopt worden.

Dat roept ook de bovenstaande vraag op. Is de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen? Ja, dat geloof ik zeker wel. Maar niet ”in de plaats van” alsof de besnijdenis daarmee helemaal verdrongen is, zo van ”opgestaan is plaats vergaan”. En alsof het volk Israël helemaal vervangen is, alsof dit niet meer het bijzondere volk van God zou zijn.

Hoe kun je deze woorden wél zien? Als ”in de positie van”. De doop heeft de positie gekregen die de besnijdenis vroeger had. Het is een teken en zegel van de inlijving in het verbond. Aan de besnijdenis kon je zien: die jongen, die man hoort bij de God van Israël. En aan de doop kun je zien: die jongen, dat meisje hoort bij Jezus Christus.

Je begrijpt dat daarom ook Joodse christenen gedoopt zullen worden. Denk aan de eerste pinksterdag in Jeruzalem. De mensen op het tempelplein waren bijna allemaal Joden, en toch werden zij gedoopt. Ook al werden hun jongetjes daarna vaak nog wél besneden.

Ik geloof trouwens niet dat dat voor hen nog verplicht was. „Een eeuwige inzetting”, dat heeft in het Oude Testament vaak de betekenis van: tot Jezus Christus. In elk geval zal voor een christelijke Jood de doop belangrijker zijn dan de besnijdenis, omdat het behoren bij Jezus Christus belangrijker is dan het behoren bij het Joodse volk. Dat betekent niet dat het niet belangrijk is dat een Jood bij het volk Israël hoort! Nee, het geeft juist aan hoe ontzettend groot het is om bij Christus te behoren. Of iemand nu van afkomst Jood of heiden is.

Dan heb ik nog één vraag aan jou. Is het voor jou ook iets groots dat je door Christus getekend bent met de doop? En ken je Hem persoonlijk?


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.