Wat is het een voorrecht als er kinderen worden gedoopt. Door de doop wil God Zijn verbond verzegelen, zo lezen we in het klassieke doopformulier. Indringend bidt de gemeente voor de kinderen. Gevraagd wordt of God hen genadig wil aanzien en door de Heilige Geest Christus wil inlijven. Na de doopbediening is het een goed gebruik als de ouders met hun kinderen de zegenbede uit Psalm 134 wordt toegezongen. Bijbelse woorden van zegen klinken er dan. In het dankgebed wordt ten slotte gebeden of God de baby’s met Zijn Heilige Geest wil regeren.

Onze vaderen hebben de ouders en hun gedoopte kinderen zo omringd met de woorden Gods. In deze lijn is het gepast om de ouders Gods zegen toe te wensen in de opvoeding van hun kindje. Tussen haakjes, die zegen mogen we elkaar misschien wel vaker toewensen. Bij gelegenheden zoals een verjaardag, het slagen voor een examen of het krijgen van een baan blijft het zo vaak hangen bij een oppervlakkige felicitatie. Een gelukwens, zo betekent dit woord letterlijk. De zegen des Heeren is echter zo veel rijker dan aards geluk (Spr. 10:22).

Ook na het afleggen van openbare belijdenis is het gepast om Gods zegen over het jawoord toe te wensen. Het nieuwe lid van de gemeente kan in eigen kracht niet volharden in de belijdenis. In de belijdenisvragen van Voetius klinkt door dat we alleen door Gods genade standvastig kunnen blijven in de zaligmakende leer.

Ik denk dat we elkaar wel aanvoelen dat een felicitatie maar moeilijk in verband is te brengen met zulke plechtigheden. De doopouders, de catechisanten hebben een jawoord voor het aangezicht van de Heere uitgesproken. Het was een plechtig ogenblik, dat als het goed is diepe indrukken achterlaat. Als die indrukken er zijn, zullen doopouders of catechisanten zich denk ik zelfs ongelukkig voelen als ze gefeliciteerd worden. Alsof ze een mooi resultaat hebben bereikt! Laten we zaken maar niet vermengen.

Is een felicitatie dan zo werelds bedoeld? Moeten we dan alles afkeuren? Nee hoor, maar laten we elkaar die woorden toevoegen die passen bij de geest van de plechtigheid. Dat is wel genoeg.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.