Misschien is het voor jou het gemakkelijkste als ik mijn antwoord begin met "ja" of met "nee", met een paar argumenten erbij. Maar dat doe ik niet. Ik wil eerst met je nadenken over de betekenis die de Heere aan Zijn dag heeft gegeven.

In Genesis 2:3 lezen we dat Hij deze dag heeft gezegend, dat wil zeggen: de Heere verbond Zich op een bijzondere wijze aan deze dag. We lezen ook dat Hij deze dag heiligde, dat wil zeggen: de Heere verbond deze dag op een bijzondere wijze aan Zichzelf. Er ligt dus een dubbele band tussen de Heere en de rustdag. Toen was dat nog de zaterdag, nu door Christus' opstanding de zondag.

Nog voor de zondeval gaf de Heere dus een bijzondere dag van rust. Zelf verblijdde Hij Zich op deze dag in Zijn werken en de mens verblijdde zich in God. Wat een rijke dag was dat! Ben je er jaloers op?

Wat is het een wonder dat God deze dag nog steeds geeft na de zondeval en dat Hij in het bijzonder op deze dag tot ons wil spreken. Dat is een duidelijk bewijs dat God onze ondergang niet op het oog heeft. Hij roept ons juist ernstig en liefdevol op tot bekering. Dat doet Hij elke dag, maar in het bijzonder op zondag als Hij de prediking van Zijn Woord geeft (Ez. 33:11, Rom. 10:13-17).

Op zo'n onverdiend geschenk ben je toch zuinig, hoop ik? Zo'n bijzondere dag van Gods goedertierenheid verkwist je toch niet door een tijdverdrijf dat leeg is van God?
Daarom nu mijn vraag: Verlang jij naar deze dag? Ben je blij dat je naar de kerk mag gaan? Heb je een innerlijke honger naar de Heere en de verzoening met Hem? Zou je graag meer willen weten over Wie de Heere is voor arme zondaren? En, vind je betrouwbare antwoorden op deze vragen in een roman?

Ik wil jouw vraag een beetje veranderen. Je moet niet in de eerste plaats vragen: is "het" goed..., maar: zit het bij mij vanbinnen wel goed? Een kenmerk van het echte, nieuwe, geestelijk leven is honger naar God en Zijn Woord (Matth. 5:6, 1 Petr. 2:2). Als je dit mist, is er iets ernstigs aan de hand. Dan leef je zonder God op weg naar een allesbeslissende eeuwigheid.

Sta stil bij deze nood. Het leven is kort. Je hebt helemaal geen tijd om op zondag romans te lezen, of andere boeken en tijdschriften die eigenlijk leeg zijn. Haast je om met God verzoend te worden. Niet alleen op zondag, maar ook op maandag...

Maar, ik kan als meisje van vijftien jaar toch geen prekenboek gaan lezen? Joh, ik zie er echt naar uit dat Gods Geest een geestelijke honger in je werkt. Dan gaan prekenboeken je aantrekken, wat anderen er ook van vinden.

Dan mag ik je eerlijk zeggen dat in zulke boeken veel meer smaak ligt dan in de tientallen lege boeken die ook ik verslond. Al voel je jezelf dan onbekeerd en ongelukkig, dan wordt het wel waar: Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles mis, door zijne smaak, en hart en zinnen strelen (Ps. 119:84 berijmd).

 


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.