Ik hoop, jonge vrienden, dat mijn antwoord je een duwtje in de rug geeft om een uur vrij te maken. Dat lukt wel, hè. Een weekje bezuinigen op (media)contacten en je bent misschien al een heel eind.

Dat uur gebruik je om de Bijbel te onderzoeken aan de hand van de woorden droefheid en blijdschap en woorden die daarop lijken. Dat doe ik ook als ik jullie vragen beantwoord. Ik wil namelijk houvast hebben. Die vind ik alleen in wat de Heere zegt.
Wat mij in de Bijbel opvalt, is dat droefheid en blijdschap bij Gods kinderen aan elkaar verbonden zijn. Ik noem nu een paar teksten: Jes. 35:10, Jer. 31:13, Matth. 5:4, Joh. 16:20, 2 Kor 6:10. Lees ze maar en zoek zelf nog andere teksten. Denk daarbij ook zeker aan de Psalmen.
Gods kinderen kennen droefheid over de zonde. Onderschat dat niet! Als je erachter komt dat je een goedertieren God hebt beledigd, ben je diep bedroefd. Als Gods kinderen leren dat hun zonden de Heere Jezus aan het kruis nagelden, zijn ze diep bedroefd. Maar ook zijn ze verwonderd dat Gods Zoon wilde lijden en sterven om hun zonden te verzoenen. Dat kan een kind van God doen wenen. Zijn ze dan bedroefd of blij? Allebei. Onthoud dat maar, misschien zie je nu meer blijdschap bij Gods kinderen, ook als je hen ziet wenen.
Je mag het ook best aan Gods kinderen vragen: Bent u weleens blij? Ik hoop dat je een antwoord krijgt waarvan je zegt: Ze zijn rijker dan ik dacht. Ze kennen een blijdschap die vele malen dieper gaan dan het plezier van de wereld.
Wat is er zo mooi aan om de Heere te dienen? Mag ik je iets eerlijk zeggen? Ik begrijp je vraag, maar vind hem toch niet goed. Hij is, misschien onbewust, te veel op onszelf gericht. Heel onze samenleving vraagt: Wat heb ik eraan, word ik er beter van? Het grote doel van ons leven is niet ons eigen geluk, maar de eer van God. Guido de Brès belijdt zo kernachtig dat God de mens heeft geschapen „om zijn Schepper te dienen” (NGB art. 12). Dat is ook het grote doel van Gods genadewerk (Jes. 43:21). Daar zouden we genoeg aan moeten hebben.
De Heere schenkt Zijn kinderen daarbij het genadeloon van de eeuwige zaligheid. Wat is daarin het belangrijkste? Opnieuw, niet dat zij vrij zijn van zorg en verdriet, maar de eeuwige aanbidding van God. Dat is een eeuwige liefdedienst. Om daarin te delen, moet je persoonlijk genade kennen. Dat leert de Heere nog in de weg van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid, of in jouw woorden: droefheid, blijdschap en de liefdevolle dienst van God. Joh, zoek daarnaar, maak daar tijd voor vrij, graag méér dan een uur.


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065