„Bidt zonder ophouden.” Wie zegt dat? De Heere. Lees maar in 1 Thessalonicenzen 5:17 (zie ook Luk. 18:1, Rom 12:12). Zie je wel, denk je, dat is precies wat ik dacht. We moeten altijd bidden. Ik geef je gelijk.

We gaan nog iets samen uit de Bijbel lezen. „In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten” (Gen. 3:10). De Heere zei tegen Adam dat hij hard moet werken. Ook voor de zondeval kreeg hij al die opdracht (Gen. 2:15). Maar na de zondeval werd het allemaal veel moeilijker.

Wie niet wil werken, zondigt dus tegen de Heere. Ook daarover lezen in de brieven aan de Thessalonicenzen. In die stad waren er mensen die niet meer wilden werken, mogelijk omdat ze dachten dat de wederkomst dichtbij was (2 Thes. 3:10-12).

Dus, voortdurend bidden is de opdracht van de Heere. En ook hard werken. Maar hoe moet dat dan? Kan het samengaan, bidden en werken? Ja, denk maar aan die schenker in Perzië. Nehemia moest heel nauwkeurig zijn werk voor de koning doen. En ondertussen bad hij tot de Heere (Neh. 2:1, 4). De nood in zijn ziel was zo groot dat hij niet kon wachten tot zijn werk voor die dag klaar was. Hij deed zijn werk biddend. Dat is een gelukkig leven!

Maar, zeg je misschien, dát was een kind van God. Nehemia hoefde niet bang te zijn om te sterven. Dat is waar. Toch blijft voor iedereen de opdracht staan om te werken. Dat vraagt om gehoorzaamheid en trouw (Heid. Cat. antw. 124). En onderweg naar je werk, in de pauze, of zomaar tussendoor mag er een stil gebed tot de Heere zijn: „O God, wees mij zondaar genadig.” Als je zo werkt, ga je ook niet snel in je werk op, denk ik.

Bidden zonder ophouden, heb je dat al eens geprobeerd? Iemand vertelde eens dat hij dat besluit had genomen. Hij voelde zich zonder God zo ongelukkig dat hij op een avond niet durfde en niet wilde gaan slapen. Hij dacht: Ik zal niet ophouden met bidden totdat ik weet dat de Heere me hoort. Wat gebeurde er? Hij viel biddend op zijn knieën in slaap en schrok wakker. Dat gaf verdriet. Hij zei: Ik moest leren dat God niet afhankelijk is van mijn gebed, maar dat ik de Heilige Geest nodig heb om te bidden. Zo is het. Bid daarom om het werk van de Heilige Geest. Hij leert nog altijd bidden.


Zit jij met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.