Eerst een compliment voor de manier waarop je je vraag stelt. Waarom? Je verwijst naar de Bijbel. Dat is zo belangrijk. Als je had geschreven dat opwekkingsliederen fijn zingen en goed voelen, was je vraag een stuk lastiger. Dan moeten we gaan praten over je gevoel. Als ik dan tegen je gevoel inga, voelt dat voor jou niet fijn. Zo’n gesprek loopt vaak vast. Nu je naar de Bijbel wijst, kunnen we direct samen de Bijbel lezen. Daarin vind je hoogste wijsheid van de Heere over alle zaken, ook over het zingen.

Je haalt Psalm 95 aan, een van de lofpsalmen in de Bijbel. Dat zijn er inderdaad heel wat. Blader maar verder vanaf Psalm 95. Voorlopig vind je vooral lofpsalmen. Dat laat iets heel belangrijks zien. God is het waard om geprezen te worden. Ja, Gods eer is het hoogste doel van al Zijn werken (Rom. 11:36). In de eeuwige zaligheid zullen Gods kinderen Hem eren met hun lofgezangen (Openb. 5:12-14; 7:9-12; Heid. Cat. antw. 58). Hoor ik door genade ook bij dat volk van God? Stel jezelf die vraag!

Lezen we de lofpsalm die je aanhaalt, dan valt nog iets op. Eerlijk wordt er gesproken over de zondigheid van de mens. Israël was een ongehoorzaam volk. Het verhardde zijn hart. God had tijdens de woestijnreis zelfs veertig jaar verdriet van het volk. Hij sprak in Zijn toorn een zwaar oordeel uit. Daar eindigt de psalm zelfs mee.

Je zou dat niet verwachten in een lofpsalm, toch? Maar je mag het juist wel verwachten! Als God wordt geprezen, gaat het over al Gods eigenschappen. Hij is groot, heilig, barmhartig, rechtvaardig. Hij heeft lief en Hij toornt. Hij schenkt genade en Hij straft met de hoogste straffen. Zo maakt God Zich in de Bijbel bekend. Zo wil Hij geprezen en aangebeden worden.

Zo komen we ook bij een groot bezwaar tegen opwekkingsliederen. Ik heb hier thuis een onderzoek liggen van iemand die veel studie maakte van de opwekkingsliederen. Hij komt tot de conclusie dat deze liederen de Bijbel vaak eenzijdig aanhalen. Ook zijn er weinig liederen met een schuldbelijdenis. Veel opwekkingsliederen roepen sfeer en emotie op. Een evangelisch predikant zei zelfs dat wie alleen opwekkingsliederen zingt een ander geloofsleven heeft dan wie heel zijn leven psalmen zingt.

Neem dit ter harte. Ik schrijf het echt voor je bestwil: Leg de opwekkingsliederen maar aan de kant. Ze helpen je niet. Richt je op de psalmen, een geschenk dat rechtstreeks bij de Heere vandaan komt. Beter is er toch niet? En smeek om de Heilige Geest om de inhoud van de psalmen persoonlijk te kennen.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.